Fotoğrafçılık Dersleri: Çerçevenin Şekli

'Kadınca' forumunda Sezen tarafından 19 Mayıs 2016 tarihinde açılan konu

  1. Sezen

    Sezen Editör


    Fotoğrafçılık Dersleri: Çerçevenin Şekli

    [​IMG]
    Fotoğrafların yaratılmasına ve ne anlatmak istediklerine dair yapılmış felsefi, şiirsel, bazende anlamsız çok sayıda yorum vardır. Bir çoğuda fotoğrafçı olmayan insanlara aittir. Dijital olsun yada olmasın fotoğrafçılıktaki en önemli kararlar görüntünün kendisiyle ilgili olanlardır… Bunlar onu çekme sebebi ve nasıl görüneceğidir.

    Teknolojide çok önemlidir ancak teknolojinin yapabileceği en iyi şey fikir ve algıların açığa çıkmasına yardım etmektir.

    Vizörden görülen çerçeve şeklinin görüntünün alacağı biçim üzerinde çok büyük etkisi vardır. Sonradan görüntüyü kırpmak çok kolay olsada doğal eğilimimiz kompozisyonu çekim sırasında çerçevenin kenarlarına oturtarak düzenleme yönündedir.

    Bir görüntünün kullanılmayacak kısımlarını çekim sırasında göz ardı edebilmek yıllar süren bir deneyim gerektirir ve bazı fotoğrafçılar buna asla alışamazlar.

    Çerçeveye alma ustalığı iki unsura bağlıdır; biri tasarım prensipleri bilgisi, diğeride düzenli olarak fotoğraf çekmekten gelen deneyimdir. Bu ikisinin birleşimi bir fotoğrafçının olaylara bakışını oluşturur. Bir çeşit kadraj algısı yaratarak gerçek hayattan sahneleri potansiyel fotoğraflar olarak değerlendirmeyi sağlar.

    Diğer grafik sanatlarının aksine çoğu zaman fotoğrafçılıkta kesin olarak belirlenmiş birkaç format kullanılır. Dijital fotoğrafçılığa kadar açık ara en yaygın format standart 35 mm makinelerdeki 36×24 mm ölçülere karşılık gelen 3:2 çerçeve idi. Ancak artık düşük ve orta kalite makinalar kağıtlara ve ekranlara daha iyi uyan daha az uzatılmış daha doğal 4:3 formatını benimsemişlerdir.

    Yatay kompozisyonlarda daha uzun olan 3:2 formatını dikey kompozisyonlarda ise 3:4 formatını kullanma eğilimi görülmektedir.