Farabinin Ahlak Anlayışı

'Hakkında bilgi' forumunda EyLüL tarafından 18 Temmuz 2012 tarihinde açılan konu


  1. Farabi ve Ahlak Anlayışı



    Farabinin Ve Onun Ahlak Anlayışı

    Tam adı, Ebû Nasr Muhammed b. Muhammed b. Tarkhan b.Uzluğ b. Turhan el-Farabi et-Türki’dir . Türkistan’ın Farab şehriyakınlarındaki Vesiç’te yaklaşık 258 (871) yılında doğmuş.Aldığı ilk tahsilin temeli dini eğitim ve dil bilimleriydi;fıkıh, tefsir ve hadis okudu.

    Farabi’ye göre insanın fiziki bünyesinin yetkinliği ahlakın (huylar) yetkinliği gibidir. İnsanın ahlakının yetkinliğini sağlayan eylemlerin durumu, insanın bedeni yetkinliğini sağlayan şeylerin durumuna benzer. Sağlıklıyken onun korunması, ondan yoksun kaldığında kazanılması gerektiği gibi, bizde var olan iyi ahlâkın korunması, olmadığında ise kazanılması gerekir.

    Farabi’nin felsefesinin merkezini siyaset felsefesi oluşturmaktadır; ahlâk veya ahlâk felsefesi ise siyaset felsefesine tabidir. Ahlâk bireyin mutluluğu ile, siyaset ise toplum mutluluğu ile ilgilenir.

    Ahlâki erdemler (fazilet) ve aşağılıklar(rezilet) ancak belirli bir huydan doğan eylemlerin, belli bir zamanda defalarca tekrar edilmesi ve ona alışıkhale gelmesiyle, insanda meydana gelir ve yerleşir. Bu sebeple huyun değişmesi zordur. Bu huylar, iyiyseler erdem; kötüyseler aşağılık olacaklardır.

    Farabi, birçok milletin, bir milletin veyabir şehrin başına ortak bir olaygeldiğinde, onların ortak (erdemli)faziletli amaçları için en faydalı olan nesneyi iyice keşfetmeyi sağlayan bir düşünme erdemi (fazileti) olduğunu söylüyor. Ona göre, bir erdemli amaç içinen faydalı olan ile en güzel olan arasında fark yoktur. Bu düşünme erdeminin siyasi bir düşünme erdemi olduğunu ifade eder.