facebook nedir

'Sosyal Medya' forumunda Dark tarafından 1 Kasım 2008 tarihinde açılan konu


  1. Facebook Doğuşu
    Facebook, Harvard Üniversitesi öğrencisi Mark Zuckerberg tarafından 4 Şubat 2004 tarihinde kurulan ve şu an itibariyle 13 milyon kayıtlı üyesi bulunan internetin en büyük sosyal ağlardan biri.

    [​IMG]

    Facebook, bir sosyal paylaşım ağı tipinde internet uygulamasıdır. Facebook, insanların arkadaşlarıyla iletişim kurması ve bilgi paylaşılması amacıyla kullanılmaktadır. Facebook, 4 Şubat 2004 yılında Mark Zuckerberg tarafından kuruldu. Mark Zuckerberg, 2006 yılında Harvard 2006 sınıfında daha önce de Ardsley Lisesindeydi. Facebook kurulduğunda üyelik Harvard öğrencileriyle sınırılıydı. Daha sonra öncelikle Boston bölgesindeki okullara (Boston Koleji, Boston Üniversitesi, Harvard, Northeastern Üniversitesi, Tufts Üniversitesi), Rochester, Stanford, NYU, Northwestern, ve iki ay sonra da Ivy League okullarına açıldı. Ertesi yıl pekçok üniversite bireysel olarak katıldı. Sonunda sonunda .edu, .ac, .uk gibi eğitim kuruluşları uzantılarına sahip email adreslerine açıldı. Ağlar ya da gruplar (network), geniş firmalar ve liselere de açıldı. 11 Eylül 2006′dan bu yana bütün uzantılara sahip email adresine açıldı. Kullanıcılar istediği tipte gruba katılabilir. Bunlar, lise, çalışma yerleri tipleri ve coğrafi ya da bölgesel bazda olabilir.

    Temmuz 2007′de, Facebook sitesi yüksek okul odaklı siteler arasında 34 milyon aktif üyeyle en yaygın ve geniş kullanıcıya sahip ağ ünvanını aldı. Eylül 2006′dan Eylül 2007′ye en çok ziyaret edilen siteler arasında yerini 60. sıradan 7. sıraya yükseltti. Amerika’da fotoğraf ve resimler açısından bir numaralı siteydi. Bu sayıyla Flickr’dan daha fazla fotoğrafa sahipti. Facebook altında günde 8.5 milyon fotoğraf yüklenmektedir.

    Facebook ismi, Amerika’da üniversitelerde yaygın olan öğretim üyesi, öğrencilerin isimlerinin birbirlerini tanımak için bir arada tutulduğu kağıt fotoğraf albümü (paper facebook) uygulamasından almıştır.


    Facebook İşlemleri (Facebook Operations)
    Site, kullanıcılar için ücretsizdir. Gelirlerini banner ve sponsor linklerden gelen reklamlar oluşturmaktadır. Nisan 2006 itibariyle reklam gelirlerinin haftalık tutarının 1.5 milyon dolar olduğu söylenmektedir. Kullanıcılar, öncelikle fotoğraflarının, kişisel meraklarının yer aldığı bir profil oluştururlar. Özel ve herkese açık mesajlarını paylaşarak değişik arkadaş gruplarına katılabilirler. Profil verilerinin görüntülenmesi aynı grup veya onaylanmış arkadaşlarla sınırlıdır. TechCrucbh’a göre desteklenen ve grubu olan okuların öğrencilerinin %85′i bu ağlar içinde yer almaktadırlar. Kullanıcıların %60′ı günlük olarak çevrimiçi olmaktadırlar. %85′i en az haftada bir %95′i ise en az ayda bir çevrimiçi (login) olmaktadırlar. Facebook yetkilisi Chris Hughes’e göre insanlar ortalama gününün 19 dakikasını Facebook’ta geçirmekteler. Bir araştırmaya göre, Facebook üniversite öğrencileri arasında en popüler şeyler arasında ipod olayından sonra ikinci sırada yer almaktadır.
    Facebook Kuruluşu, Gelişimi ve Yayılması

    Facebook kurulduğunda adı ‘The Facebook’tu. Mark Zuckerberg, 2004 yılında Harvard’a katılırken kurduğunda kendisini Andrew McCollum ve Eduardo Saverin destekledi. Bir ay sonra, Harvard’taki nüfusun yarısı Facebook’a kaydoldu. Bu arada, Zuckerberg’e Dustin Moskovitz ve Chris Hughes katılarak sitenin yaygınlaştırılmasına katkı sağladılar. Böylece Facebook, MIT, Boston Üniversitesi, Boston Yüksekokuluna yayıldı. Bu yayılma Nisan 2004′te devam etti. ertesi ay, Zuckerberg, McCollum ve Moskovitz Palo Alto’ya (California) taşınarak, Adam D’Angelo ve Sean Parker yardımıyla Facebook’un geliştirilmesine devam ettiler. Eylül’de Divya Narendra, Cameron Winklevoss ve Tyler Winklevoss, diğer bir sosyal paylaşım ağı olan ConnectU sahipleri Facebook’a karşı dava açtılar. Bu davada, ConnectU sahipleri, Zuckerberg’in kendileri için geliştirdiği kaynak kodunu Facebook’ta kullandığını iddia etmektedirler. Bu arada Facebook, Paypal ortağı Peter Thiel’dan 500,000 dolar yardım aldı. Aralık itibariyle Facebook kullanıcı sayısı bir milyonu aşmıştı.

    2005 Yılında Facebook
    Mayıs 2005′te, Facebook, Accel Partners ile sermayesini 12.7 milyon dolara yükseltti. 23 Ağustos 2005′te Facebook, facebook.com alan ismini Aboutface firmasından 200,000 dolar karşılığında satın aldı. Daha önce thefacebook.com olan alan adı facebook.com oldu. Bu arada kullanıcı sayısında muazzam artışlar oldu. Bu arada profil sayfaları daha kullanıcı dostu oldu. O ay, McCollum tekrar Harvard’a geri döndü. Daha önce olduğu gibi, Hughes Cambridge Üniversitesine devam etti. Devam ederken firmanın yetkili sekreteri olarak kaldı. 2 Eylül 2005′te Zuckerberg, Facebook’un lise eklentisinin çalışmalarını başlattı.

    Ekim itibariyle, Facebook’un genişlemesi artık küçük üniversitelere inmişti. Amerika, Kanada, İngiltere (UK) tüm Instituto Tecnologico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM) system Meksika), Puerto Rico tüm üniversite, Virgin Islands Üniversitesi gibi üniversitelere yayıldı. 11 Aralık 2005′te, Avustralya Üniversiteleri, Yeni Zelanda (New Zealand) üniversiteleri ağa katıldı. Böylece Facebook’taki üniversite ve yüksekokul sayısı 2,000′i aştu. Lise sayısı 25,000 olup Amerika, Kanada, Maksika, İngiltere, Avustralya, Yeni Zelanda ve İrlanda’ya yayıldı.

    2006 Yılında Facebook
    27 Şubat 2006′da, Facebook, kullanıcıların genel isteği üzerine üniversite öğrencilerinin lise öğrencilerini arkadaşlar olarak eklemesine müsaade etmeye başladı. Bir ay sonra28 Mart 2006 tarihinde Businessweek, sitenin genel kabul potansiyeline eriştiğini raporladı. Facebook, 750 milyon dolarlık resmi bir teklifi redetti. İstenen fiyatın 2 milyar dolar olduğu söylentisi yayıldı. Nisanda, Peter Thiel, Greylock Partners, ve Meritech Capital Partners sitede 25 milyon dolarlık ilave yatırıma gitti. Mayısta, Facebook ağı Hindistan’a ulaştı. Hindistan’da Hint Teknoloji Enstitüsü ve Hint Yönetim Enstitüsü (Indian Institutes of Technology (IITs) ve Indian Institutes of Management (IIMs)) Facebook ağına katıldı. Ertesi ay Facebook, Quizsender.com’un Facebook görünüşünü (Facebook arayüzü) kopyaladığını iddia ederek Quizsender.com’a karşı 100,000 dolarlık dava açtı. 25 Haziran’da, ek gelirler getirecek yeni hizmetler Facebook sitesinde devreye sokuldu. Facebook ve iTunes birlikte bir promosyon kampanyası düzenledi. Bu kampanyaya göre Apple öğrencileri değişik müzik kategorilerinde 25 bedava şarkıyı 30 Eylül tarihine kadar indirebileceklerdi. Kampanyanın amacı öğrencileri güz döneminden önce Facebook hizmetleri konusunda ilgilendirmek ve bilgilendirmekti. Ağustos’un yarısında Facebook, Almanya’daki üniversiteleri, İsrail’deki liseleri (Haifa, Jerusalem, ve Qiryat Gat) ağına kattı. Aynı ayın 22’sinde Facebook, Facebook notları (Facebook notes) başlattı. Facebook notları, etiketleme (tagging), yerleşik resim (embedded images) ve başka özellikleri içeren bir blog uygulamasıdır. Bu sayede, Xanga, LiveJournal, Blogger (blogspot) ve diğer blog servislerinden blogların, Facebook’a aktarılmasına (import edilmesine) olanak sağlandı. Bu eklenen yeni özellik sayesinde, okuyucuların diğer blog sistemlerinde olduğu gibi bloglar üzerinde yorumlar yapmasına imkan vermektedir.

    11 Eylül 2006′da Facebook, internetteki tüm kullanıcılara açıldı. Ardından mevcut kullanıcı tabanının protestoları yükseldi. 2 hafta sonra Facebook, geçerli e-mail adresi olan herkese kayıt olabilme hakkı tanıdı.

    2007 Yılında Facebook
    10 Mayıs 2007′de Facebook, kullanıcıların çeşitli reklamlarını Facebook sitesi üzerinde ücretsiz olarak yayımlayabileceğinin planlandığını duyurdu. Bu şekilde Facebook, Craigslist gibi diğer reklam firmalarına rakip oldu. Bu özellik Facebook altında Facebook Pazarı (Facebook Marketplace) olarak bilinmektedir. Facebook Pazarı (Facebook marketplace), 14 Mayıs 2007′de uygulamaya geçti. 24 Mayıs 2007′de Facebook, yazılım geliştiricilerinin de çeşitli uygulamalar geliştirebileceği bir API (Application Programmers’ Interface) devreye soktu. Bu API, Facebook Platformu (Facebook Platform) olarak bilinmektedir. Haziran’da, daha önceki yıli iTunes ile Facebook arasındaki ortaklık devam etti. Apple öğrencileri grubu (Apple Students Group) aracılığyla, bedava müzik indirme (music download) servisi, Facebook ve iTunes birlikteliğini sağladı. Haziran’da Facebook, Parakey firmasını Blake Ross ve Joe Hewitt’dan satın alarak ilk defa firma satın almış oldu. Ağustos’ta firma Newsweek dergisinin kapağında Steven Levy’nin hikayeleştirmesiyle daha da ünlendi. Daha sonra Facebook, 24 Haziran 2007′de YouTube firmasının önceki CFO’su Gideon YU’yu işe aldı. Gideon Yu, Michael Sheridan’ın yerine işe başladı. 25 Eylül 2007′de Microsoft’un Facebook’ta hisse almak istediği söylentisi yayıldı. Facebook firmasının tümüyle satılmasının, kurucu Mark Zuckerberg’in Facebook’u bağımsız tutmak istemesi nedeniyle zor olduğu söylenmekte.
     



  2. Facebook Site Özellikleri

    Facebook, genel olarak bir sosyal paylaşım ağında temel olarak bulunması gereken özelliklere sahiptir. Aşağıda Facebook içinde bu özellikler ayrı ayrı incelenmektedir.

    Facebook Duvar (Facebook Wall)
    Facebook Hediyeleri (Facebook Gifts)
    Facebook Pazarı (Facebook Marketplace)
    Facebook Dürtmeleri (Facebook Pokes)
    Facebook Durum (Facebook Status)
    Facebook Olayları (Facebook Events)

    [​IMG]

    Facebook Duvar (Facebook Wall)
    Duvar, herbir kullanıcının profil sayfasındaki bir boşluk olup arkadaşların mesaj göndermesi için kullanılmaktadır. Bu sayede isteyen Facebook kullanıcıları kendi ağ grubundaki arkadaşlarıyla iletişim kurabilirler. Bir

    kullanıcının duvarı, eğer profilinde izin verdiyse izin verdiği diğer kullanıcılar tarafından da görülebilir. Farklı kullanıcıların duvar postaları bir kullanıcının Haber beslemesi (News feed) aracılığıyla görülebilir. Pekçok kullanıcı

    arkadaşlarının duvarlarına kısa, geçici notlar bırakabiliriler. Daha mahrem veya özel mesajlar kaydedilir ve kişinin Gelen kutusuna (inbox) gönderilir. Bu tür notlar sadece gönderici ve gönderildiği kişi tarafından görülebilir.

    Bu durumda email gibi değerlendirilebilir.

    Haziran 2007′de Facebook, kullanıcıların duvara dosyaları da (attachments) eklemesine izin vermeye başladı. Daha önce duvar sadece metin içerikleri kabul ederken artık dosyalar da gönderilebilmekte.
     



  3. Facebook Hediyeleri (Facebook Gifts)

    [​IMG]

    Resimde bazı Facebook armağanları ya da Facebook hediyeleri görülmektedir. Şubat 2007′de Facebook, siteye yeni bir özellik ekledi. Bunun adı gift yani hediyedir. Arkadaşlar birbirine bu hediyeleri gönderebilirler.

    Hediyeler aslında msn’de alışık olduğunuz küçük simgelerden (small icon) başka birşey değiller. Bu küçük ikonlar Apple tasarımcısı Susan Kare tarafından tasarlanan küçük özgün tasarımlar. Bu sanal hediyeler

    Facebook’un sanal hediye dükkanından seçilerek istenen arkadaşlara mesajlara ilave edilmek suretiyle gönderilebilir.

    Bir kullanıcıya verilen hediyeler, alıcının duvarında gönderenin mesajıyla beraber görünür. Eğer kullanıcı hediyeyi özel olarak belirlerse sadece alıcı görebilir. Bu durumda gönderenin ismi ve iletisi diğer kullanıcılar tarafından görülemez. Ayrıca tüm hediyeler (özel hediyeler de dahil olmak üzere) alıcının hediye kutusunda (profilde yer alan duvarın sağ üst tarafında) gösterilir. Hediyenin yanında ya gönderen kullanıcının ismi (public gifts) veya özel kelimesiyle (Private) ifade edilir. Ayrıca anonim (anaonymous) seçeneği de mevcuttur. Bu durumda profil erişimine sahip herkes hediyeyi görebilir. Fakat yalnız alıcı mesajı görebilir. Gönderenin adını kimse göremez. Hediye, alıcının hediye kutusuna gider fakat kullanıcı duvarında yer almaz.

    Facebook kullanıcılarına kayıt olduklarında bir bedava hediye (free gift) verilir. Kullanıcı tarafından verilen her ilave hediyenin maliyeti 1 ABD dolarıdır. İlk seçilen hediyelerin başında Sevgililer Günü temalı (Valentine’s Day) idi. Şubat 2007′de gönderilen hediyelerin %50’si Susan G. Komen’in tedavisinde kullanılmak üzere bağışlandı. Şubattan sonra, artık bağış olmadı (daha önceki muhtemelen kullanıcıları hediye göndermeye alıştırmak içindi). Daha sonra Facebook, hergün için yeni bir hediye üretmeye başladı. Çoğu hediyeler kısıtlı miktarda ve belli zamanda kullanılmaya has olarak üretildi. O günkü hediyeleri, kullanıcılar siteye girdiklerinde görmektedirler.

    Uygulamaların ilerlemesiyle bu 1 dolarlık miktarlar için yeni yollar bulundu. Artık Facebook üzerinde çeşitli uygulamalarla ücretsiz hediyeler de mümkündür.

    Facebook Pazarı (Facebook Marketplace)
    Mayıs 2007′de Facebook, yeni bir özellik olan Facebook Pazarını (Facebook Marketplace) başlattı. Bu özellik sayesinde kullanıcılar aşağıdaki kategorilerde ücretsiz reklam yayımlayabilmektedir.

    Satılık İlanı, Ev İlanı, İş İlanları, Kiralık ve Satılık İlanları vs. Reklamlar istenilen formatta ya da Facebook’un önceden belirlediği biçimde olabilir. Facebook Marketplace şu anda tüm Facebook kullanıcılarına açık olup şimdilik ücretsizdir. Tabii şimdilik..

    Facebook Dürtmeleri (Facebook Pokes)
    Facebook, poke özelliğiyle bir kullanıcının diğer kullanıcının dikkatini çekmesini sağlar. Facebook’un Sıkça Sorulan Sorular kısmında dürtme şöyle açıklanmakta.

    “Poke, arkadaşlarınızla bir şekilde etkileşime geçmenizi sağlayan bir özelliktir. Poke özelliğini oluştruduğumuzda, bunun herhangi bir amaca yönelik olmadan yararlı olacağını düşündük. İnsanlar bu özelliği çok farklı algılamakta, biz de bu konuda teşvikçi olmaktayız. Prensip olarak dediğimiz gibi, bir kullanıcının diğerinin dikkatini çekmekten ibaretti. Fakat pekçok Facebook kullanıcısı bunu dikkat çekmek veya merhaba demek için kulanıyor. Bazı kullanıcılar ise bunu karşıt cinse mesaj amacıyla kullanmaya başladı. Bu nedenle Facebook altında Eylül 2007 itibariyle 250,000 üyeyi geçen “Enough with the Poking, Lets Just Have Sex,” denilen bir ağ grubu oluşmuştur. Çeşitli ağ arkadaşları sık sık poke war denilen dürtme savaşları yapmaktalar. Poke savaşında iki kullanıcı karşılıklı olarak poke back özelliğiyle birbirini dürtmektedir (poke etmektedir).

    X Me ve SuperPoke gibi yeni bazı uygulamalar kullanıcının poke yerine başka kelimeler kullanmasına izin vermektedir.”

    Facebook Durum (Facebook Status)

    Facebook “status” özelliği kullanıcıların arkadaşlarını ve Facebook gruplarını mevcut durumları ve eylemleri hakkında bilgilendirmek için kullanılır. Facebook, kullanıcının durumu hakkında “(User name) is…” yazar ve kullanıcının bunu doldurmasını ister. Örneği ‘User is Tatilde’ gibi.. Durum güncellemeleri, kullanıcıların arkadaş listesindeki “Recently updated” bölümünde gösterilir.

    Facebook Olayları (Facebook Events)

    Facebook Olayları, üyelerin arkadaşlarına duyurmak istedikleri olaylar, düzenlemek istedikleri toplantılar olduğunda kullanabildikleri bir özeleliktir.


    Facebook Markup Language

    Facebook Markup Language (Facebook Markup Dili)
    Facebook Markup Language bir çeşit HTML dilidir. Facebook uygulama geliştiricilerinin uygulamalarının bir şekilde kendi isteklerine göre özelleşitirilmesi ve görüntülenmesine sağlayabilmek için kullanılabilecek bir dildir. Facebook, yazılım geliştiricilerin kısıtlı da olsa bazı uygulamalar geliştirilmesine olanak tanımaktadır.

    [​IMG]
     



  4. bilgi için teşekkürler dark
     



  5. bu güzel paylaşım için tşk ler DARK:f40:
     



  6. bilgiler için teşekkürler Dark
     



  7. Bir çırpıda okuyuverdim teşekkürler Dark :f132:
     



  8. Bilgiler için teşekkürler dark
    Facebook sosyal ağ sitesi deniliyor :f106: a sosyaller için değilmi sizce?
     



  9. Ne girmişliğim var facebooka ne özelliklerini biliyordum.
    Bilgilendirme için sağol DarK
     



  10. Teşekkürler DarK :f106:
     



  11. bilgi ve paylaşım için teşekkürler DarK :f40:
     



  12. Bilqi için teşekkürler darkk!! :)xd
     



  13. Bu konuyu bende ögrensem iyi olacak.ilgımı çekti emegınze saglık
     



  14. paylaşım için tşkler dark
     



  15. Faydalı bilgiler için teşekkürler Dark.
     



  16. Cevap: facebook

    AA arkadaşlarımın aşk hayatlarını ve son dedikoduları facebooktan takip ediyorum :))))))))))))))):))))))))))))
     



  17. Cevap: facebook

    Evet facebook çok kullanıcısı olan bir sosyal ağ ancak artık durumlar değişecek gibi.Çünkü söylentilere göre özellikle de son ekonomik kriz nedeniyle facebook gelirlerini kaybetmeye ve zarar etmeye başladı.Bunu gidermek içinse değişik alternatifler ortaya çıkarmaya başlayacaklar.Bunlar : 1) Facebook'un iki seçenekli olması.İlk seçenek ücretsiz kısıtlı kullanım,ikincisi ise ücretli sınırsız kullanım 2)Kullanıcı bilgilerinin ücret karşılığı üçüncü şahıslara satılması

    Yani yakında facebook ücretli olursa şaşırmayın...En iyisi hiç üye olmayın daha iyi....
     



  18. Cevap: facebook

    tskrlr dark bende bir cirpıda okudum güzel açıklamalar:f40:
     



  19. Cevap: facebook

    Paylaşım için tşk ler DARK:f40:
     



  20. Cevap: facebook

    facebookla hiç alakam yok bir kaç kere girdim hiçte zevk almadım ama ilgilenenlere güzel bir paylaşım olmuş Dark_:f40: