Etkili ders çalışma yöntemleri

'Etüt Merkezi' forumunda Elfida tarafından 29 Ocak 2012 tarihinde açılan konu


  1. [​IMG]

    Okul hayatında ders başarısını arttırabilmesini sağlayacak ders çalışma teknikleri şunlardır:

    Uygun zamanın seçimi:

    Çalışma için günün en verimli, en enerjik olunan vakti seçilmelidir. Herkesin uyku saatine, ne kadar uyuduğuna göre değişen biyolojik ritmi vardır.
    Bazıları gece, bazıları sabah saat saatlerinde daha verimli çalışırlar. Araştırmalar, sabah elde edilen öğrenmenin öğlenden sonra ile kıyaslandığında daha fazla olduğunu göstermektedir. Bu nedenle zihinsel gücü daha zorlayıcı olan derslerin sabah saatlerinde çalışılması tavsiye edilir.

    Ders çalışmak için oturmadan önce enerji depolama:

    Rahatlama teknikleri herkes için farklı olabilir. Çocuğun okuldan geldiğinde veya önemli bir sınavı sonrasında - spor, -oyun, -banyo, - yürüyüş, - gezi gibi farklı aktivitelerden kendine uygun olanı tercih ederek rahatlamasına izin verilmelidir.

    Ortamın iyi düzenlenmesi:

    Ortamın ısı ve ışık şartları etkilidir. Hava çok sıcak ya da soğuk olmamalı, temiz, havadar bir ortam olmalıdır.

    Evde sadece ders çalışma amacına yönelik bir köşe ya da bir masa ayrılmalı. Böylelikle çocuk oraya geçtiğinde derslerine odaklanması ve yoğunlaşması kolaylaşır.

    Çalışma sürelerinin ve aralıklarının planlanması:
    Çalışma süresi, çocuğun masa başında ne kadar oturabilir olduğuna göre; 20 dk., 30 dk., 40 dk., olabilir. Çalışma programı oturana kadar süre az olmalı, zaman içinde tedricen arttırılmalıdır.
    Molalar; öğrendiklerinin yerleşmesini, taşların yerine oturmasını sağlar. 10 dk. mola için makul bir süredir. Bu sırada dikkatini ve motivasyonunu dağıtmayacak, özellikle bilgisayar, televizyon, oyun dışında uğraşlara yönelmesi tercih edilmelidir.

    Çalışma nedenlerinin belirlenmesi:

    Neyi neden yaptığımızı bilmek her zaman işimizi kolaylaştırır. Çocuk neden öğreniyor, ders çalışıyor olduğunu bilirse çok daha iyi motive olur.

    Hedeflerini, neden ders çalışıyor olduğunu yazıp, görebileceği bir yere asmalıdır.

    Öğrenme tekniklerinin kullanılması:

    Ayıklama veya hedef belirleme; ne kadar sürede hangi konuları çalışabileceğini önceliklerine göre belirlemelidir.

    Göz gezdirme; çalışmaya başlamadan önce konunun başlıklarını okumalı, içeriğinde neler olduğuna göz atmalıdır. Böylelikle beyine, ne kadar bilgi geleceğine dair haber verilmiş olur. Beyin o bilgileri almaya hazırlanır. Bu, bilgisayar modeline benzeyen bir durumdur.

    Çalışılacak yerlere göz gezdirilirken bilinen, az bilinen, yeterli bilinenler gibi gruplamalar yapılmalıdır. Bu şekilde bilinen yerlerin tespiti hem ödül olur, kendine güven verir hem de gereksiz vakit kaybını önler.

    Çocuk çalıştığı konunun bölümlerinden sorular hazırlayıp, bu soruların cevaplarını arayarak çalışma yapmalıdır.

    Görselleştirme; renkler ve şekiller akılda tutmayı kolaylaştırır. Bu sebeple çocuk; çalıştığı konuları resimlemeli, şekillerle harita oluşturmalı ve renkli kalemler kullanmalıdır.

    Sürekli okumak yerine özet çıkarmayı tercih etmelidir.

    Hülya Ünlü