En etkili sigara bırakma yöntemi

'Sağlık bilgisi' forumunda ZeuS tarafından 3 Nisan 2010 tarihinde açılan konu


  1. Nikotin bantlarının yan etkileri olur mu, Akupunktur ve hipnoz bilimsel olarak sigarayı bırakma yöntemleri midir, hangi ilaçlar etkilidir? tüm bu soruların yanıtını Prof. Dr. Ziya Gülbaran veriyor...


    NİKOTİN BANDI VE SAKIZI YARDIMCI OLUR
    Sigarayı bırakmada en önemli konu elbette hastanın karar vermesi ve iradesidir. Bunun dışında özellikle günde en az bir paket sigra içen ve uyandıktan sonraki yarım saat içinde ilk sigarasını içen kişileri nikotin bağımlısı olarak tanımlıyoruz. Bu tür hastalarda sigarayı bırakmalarında nikotin bandı ya da nikotin sakızını yardımcı olarak kullanıyoruz. Hastaların sigara ile aldıkları nikotini dışarıdan sakız ya da bantla replese ediyoruz, buna replasman tedavisi deniyor.

    Nikotin sakızının etkisi, çiğnenmeye başladıktan yaklaşık 15 dakika sonra biter. Bu durumda günde 8 taneye kadar nikotin sakızı çiğnenmesini tavsiye ediyoruz. Ayrıca hastalarımız, sakızı ağza aldıktan sonra çiğnemekten ziyade dilin altında ya da dişlerin kenarında sakızı emerek yavaş şekilde nikotini almalarını tavsiye ediyoruz.

    Yaklaşık 24 saat etkili olan nikotin bantları ise çoğu durumda daha iyi sonuçlar verebiliyor. Bu bantları kullandığınızda, ağzınızda bir sakız bulunudurmanıza gerek yok, vücudunuza bant aracılığı ile yeterli nikotini 24 saat boyunca verebiliyorsunuz.
    ÜÇ FARKLI NİKOTİN BANDI
    Nikotin bantları üçe ayrılıyor ve kutuları üzerindeki numaralarla çeşitleri belirtiliyor. Hasta, günde 10 tane yani yarım paket sigara içiyorsa 1 numaralı kutu, bir paket içeriyorsa 2, bir paketten fazla içiyorsa da 3 numaralı kutu ile vücudun alıştığı nikotini replase etmeye çalışıyoruz. Bunları sigarayı bırakmaya karar verdikten sonra en az iki hafta boyunvca kullanılmasını öneriyoruz.

    Hem nikotin sakızının hem de nikotin bantlrının tek bir durumda yan etkisinden sözetmek mümkün; eğer nikotin bandı ya da sakız ile aynı anda sigara içmeye devam ederseniz vücutta aşırı nikotin olacağı için çarpıntalar olabilir, kişi kendini huzursuz ve rahatsız hissedebilir. Bu konuda hastayı bilgilendirmek gerekiyor. Bunun dışında bu ürünlerin her hangi bir yan etkisi bulunmuyor.

    YARDIMCI İKİ İLAÇ
    Piyasada sigara bırakmaya yönelik çeşitli ilaçlar bulunuyor. Bu konuda ilk çıkan ilaç Zyban’dı. Bu ilaç depresyon tedavisinde kullanılıyor. Ancak 30 yıl kadar önce ABD’de bu ilacı kullanan insanlar doktorlarına geri döndüklerinde depresyonun yanında, artı sigara içmek istemediklerini, sigaraya karşı bir tiksinti duyduklarını söylediler. Bu zayıf etkili anti depresan daha sonra sigarayı bırakmada yardımcı ilaç olarak kullanılmaya başlandı.

    Yakın yıllarda da, Zyban’dan biraz daha etki olduğu belirtilen Champix adındaki ikinci bir ilaç piyasaya sunuldu. Bu iki ilaç da Türkiye’de mevcut fakat maalesef devlet bu ilaçları ödemiyor. Bu ilaçaların iki kutusu 300 Lira’ya yakın yani oldukça pahalı ilaçlar. İlaç Amerikan FDA yani ilaç denetim kurumunun ve Türkiye’de de Sağlık Bakanlığı’nın onayını almış, güvenilir ilaçlardır.

    AKUPUNKTUR VE HİPNOZ BİLİMSEL DEĞİL
    Biz üniversitedemizdeki hastalarımızın sigarayı bırakmalarında nikotin bantlarından ve saydığım iki ilaçtan yararlanıyoruz. Bunun dışında hipnoz, akupunktur ya da meditasyon gibi uygulamalara yönlendirme yapmıyoruz. Ancak hastanın kendisi bu gibi yöntemlerden yararlanıp sigarayı bıraktıysa bizim için sonuç sevindirici. Ancak biz kendimiz hastalarımıza yöneltmiyoruz.

    Akupunktur ya da hipnoz gibi yöntemler, blimsel olmaktan çok hastaların sigaraya bırakmada psikolojik destek sağladığı uygulamalardır. Yani hastaya bir şekilde kendisine ilgi gösterilmesi ile verilen moral destek, sigarayı bıraktırmada belki de etkili olabilir. Ancak bunlarla ilgili bilimsel yayınlarda ortaya konmuş bir kanırt yok.

    BAŞARI EN FAZLA YÜZDE 50 OLABİLİYOR
    Bütün dünyada sigara bıraktırma kliniklerinin başarısı, en sıkı takiplerde bile yüzde 50 oranındadır, yani 10 hastadan 5’i sigarayı bırakmışsa o klinik için başarılı diyebilirz. Yüzde 100 sigarayı bıraktırma gibi bir şansımız ne yazık ki yok.

    BIRAKMAYANLAR NE YAPABİLİR?
    Örneğin aklınıza sigara geldiğinde içinizden 10’a kadar saymanız sonra farklı şeyler düşünmeniz, sigara içmeyi 5 dakika ertelemeniz ya da sigaranın yerine koyabilceğiniz sakız ya da elma gibi size kilo aldırmayacak, el ve ağız alışkanlığınızı geçiştirecek yiyecekler yemenizi önerebilirim.
     



  2. 7 Günde Sigarayı Bırakma Programı
    Kendinizi 7 günlük programa hazırlayabilmeniz için aşağıdaki önerileri uygulayın:

    En çok ihtiyacınız olan şey içtiğiniz sigaraların adedi yazan bir listedir. Bu isteyi sigara paketinizin üzerine sağlamca yapıştırın. Her gün bu tip bir listeye ihtiyacınız olacak. Bu nedenle listenizi fotokopi ile çoğaltın ve yanınızda hazır bulundurun.

    7 GÜNDE SİGARAYI BIRAKMA YÖNTEMİ

    Spor, sigaranın yerini tutabilecek en iyi şeydir. Spordan sonraki tatlı yorgunlukiçindeki bir bedenle sigara içmek hiç de çekici gelmeyecektir. Bu nedenle içinizde step dansı ya da yoga öğrenmek, tenis oynamak veya koşmak için bir arzu duymuşsanız, şimdi bunu gerçekleştirmenin tam sırasıdır. Eğer bu etkinliklere sigarayı bırakmanın birinci günü başlarsanız çok daha iyi olur. Kendinize bir cimnastik kitabı alıp içindekileri evinizde kendi başınıza da uygulayabilirisiniz.
    Sigarayı bırakma gününden önceki gün içebildiğiniz kadar çok sigara içmek de yararlı olur. Birinci günden önceki gün üç paket ya da içebildiğiniz kadar fazla sigara için. Sigaranın yaratabileceği en berbat duruma düşün; yoğun duman içinde bir oda, acıyan bir boğaz, ağızda leş gibi nikotin tadı ve kıpkırmızı gözler.
    Sigarayı bırakmayı bir işkence gibi görmeyin. Sigara içmeyi biraktığınız ilk günler bir parça rahatsızlık duyabilirsiniz. Örneğin ciğerler temizlenmeye başladığı için birkaç gün öksürük şiddeti ve balgam artabilir. Eğer bu şikayetler sizi endişelendiriyor ise doktorunuza danışıp ayrıntılı bilgi alın.

    1.GÜN

    Sigarayı bırakmanızın temel nedenlerini bir liste halinde yazın. Bu listeyi gözünüze çarpacak heryere asın; banyo aynasına, buzdolabına veya televizyonun üstüne. Bir kopyasını da yanınızda taşıyıp iradenizin zayıfladığını hissettiğinizde cebinizden çıkarıp tekrar okuyun.
    Bütün sigara paketlerinizi atın.
    Yalnızca bir paket ve en sevmediğiniz sigarayı alın. Böylece sigaranıza zahmetsizce ulaşamayacak ve içtiğinizde beklediğiniz zevki alamayacaksınız. Normalde içtiğinizden daha düşük nikotin ve katran içeren bir markayı seçmeniz vücudunuzun nikotinsiz günlere daha kolay adapte olmasını sağlar.
    İçtiğiniz sigara miktarını gösteren listeyi paketinizin üzerine yapıştırın. İçtiğiniz her sigarayı yakmadan önce kaydetmeyi ve numaralandırmayı unutmayın. Böylece kısa süre sonra günde ne kadar sigara içtiğiniz konusunda bir fikriniz olacaktır. "1" numaralı sigara, onu içmeden yapamayacağınız sigara, "2" numaralı sigara çok istediğiniz ancak birinci kadar dayanılmaz olmayan ve "3" numaralı sigara onu içmeden de yaşayabileceğiniz sigaradır. Sigaranın yanına zamanı ve onu içerken içinde bulunduğunuz durumu da yazın. Örneğin otobüs ya da önemli bir telefon beklerken veya sıkıntılı ve endişeli olduğunuz bir zaman gibi. Canınız her sigara içmek istediğinde, bu liste doldurma işini eksiksiz yapmayı ihmal etmeyin. Kül tablalarınızı temizlemeyin. Kül tablanızın bir süre sonra ağzına kadar dolduğunda ortaya çıkan iğrenç tabloyu gözlerinizle görün.

    2.GÜN

    Bugün "3" nolu sigarayı içmeyeceksiniz ve kendinizi numaralandırma hataları yaparak kandırmayacaksınız.
    Sigara, tiryakinin ağzını meşgul eder. Bunun bir başka yolu da şekersiz sakız çiğnemektir. Yanınızda her zaman sakız bulundurun. Bunun yerine şekerleme ve meyva suyu da yiyip içebilirsiniz. Birçok kişi kilo almaktan korktuğu için sigarayı bırakmadığını söylemektedir. Eğer planlı ve dengeli yerseniz şişmanlamazsınız. Sigara yakma alışkanlığınız varsa yemeğiniz bittiği an da sofradan kalkın ve 5 dakikalık kısa bir yürüyüşe çıkın. Duman yerine ciğerlerinize dolan temiz hava yemeğin tadını daha iyi çıkarmanıza yardımcı olacaktır.

    3.GÜN

    "3" numaralı sigaraları içmemek çok da kötü bir işkence sayılmazmış. Bugün belki "2" numarayı bile içmeyebilirsiniz. İçtiğiniz sigaraları listenize kaydetmeyi unutmayın. Her sigaradan önce kendinize "bu sigarayı gerçekten istiyor muyum? " sorusunu sorun.
    Sigara içmek yerine derin nefes alıp verme egzersizi yapmayı deneyin. Rahatlayın iki ya da üç kez derin nefes alıp verin. Kendinizi gerçekten daha iyi hissedeceksiniz. Bu egzersiz, sigara içmeme kararınızı destekleyecektir.
    Sigara içmeden durabileceğiniz belli bir süre belirleyin. Örneğin günün en fazla sigara içtiğiniz döneminde sigara içmeden en fazla ne kadar dayanabileceğinizi ölçün. Günün ilk sigarasını içmeyi mümkün olduğu kadar geciktirin. Eğer çok tiryaki iseniz en az bir saat, ortalama sigara içen biriyseniz iki saat ve az sigara içen biri iseniz yarım gün sigara içmemeyi deneyin. Unutmayın ki otobüs ya da tiyatro gibi sigara içmenin yasak olduğu yerlerde kendinize hakim olabiliyorsunuz.
    Sigara markanızı değiştirme zamanı geldi. Artık daha düşük katran ve nikotin içeren bir sigara alıp tütünün vücudunuza verdiği zararı daha da azaltabilirsiniz.

    4.GÜN

    Bugün "2" numaralı sigarayı bırakıyorsunuz. Gerçekçi olun. Yalnızca gerçekten ihtiyacınız olan "1" numaralı sigarayı gerçekten ihtiyacınız olduğu bir anda için.
    Şimdi biraz rahatlıyoruz. Gidip gerçekten sevdiğiniz ne varsa yiyin. Paranızı biftek, ananas, karides gibi şeylere harcayın. Özellikle çok sevdiğiniz bir yiyeceği bol bol yiyin. Ama kilo probleminiz varsa tatlı konusunda biraz dikkatli olun.
    Genellikle sigara içtiğiniz bir ortam seçin. Bir kokteyl ya da sigara dumanına boğulmuş bir toplantı odası ve bu ortamda bulunduğunuz süre içinde hiç sigara içmeyin. Eğer kendi sınırlarınızı kendiniz belirlerseniz, bunlara uymak o kadar da zor olmaz.
    Çakmak ve kibritlerinizi atın. Sigaranızı yakmak için ateş aranmanız, size ne yapmak üzere olduğunuzu ve kaç sigara içtiğinizi düşünmek için kolaylık sağlayacaktır.

    5.GÜN

    Artık sigara almayın. İçtiğiniz sigara listesini yanınızda taşıyın ve kaydetmeye devam edin. Bugün sadece "1" numaralı sigarayı içeceksiniz unutmayın.
    Bugün arkadaşlarınıza sigarayı bıraktığınızı söyleyin. Onlardan özellikle de içmeyenlerden büyük destek göreceksiniz. Kararınızı tanıdıklarınıza açmanız bu kararı daha da kesinleştirir.
    Kül tablalarınızı dökmemenizi istemiştik. Şimdi onları kullanmanızın zamanı geldi. Bütün kültablalarınızdaki kül ve izmaritleri bir kavanoza doldurup üstüne biraz su ekleyin. Bu kavanozu sürekli elinizin altında bulundurun ve canınız sigara içmek istediğinde kapağını açıp biraz koklayın. Canınız hala sigara içmek istiyor mu?
    Bu akşam kül tablalarınızı yıkayıp dolabın üst raflarına kaldırın. Yarın hiç sigara içmeyeceğiniz için onlara hiç ihtiyacınız olmayacak.

    6.GÜN

    24 saat hiç sigara içmeyin.
    Sigara içmenin yasak olduğu yerlere gidin. Müzeleri ya da sigara içmeyen arkadaşlarınızı ziyaret edin, sinemaya gidin, üst üste film seyredin.
    Alkollü içeceklerden uzak durun. Alkol ve sigara birlikte iyi gider. Alkol ayrıca iradenizi ve direncinizi de zayıflatır.

    7.GÜN

    24 saat daha sigara içmeyin.
    Bu hafta içmediğiniz sigaralardan kalan parayla kendi kendinize özel bir tasarruf hesabı açın. Bir yıl boyunca her hafta bu hesaba aynı miktarda para yatırın. Yıl sonunda tahmin edeceğinizden çok daha fazla para birikmiş olduğunu göreceksiniz. Bu parayla çok isteyipte alamadığınız bir şey alın.
    Sigarayı bırakmaya bağlı depresyon ya da fiziksel semptomlar hissederseniz doktorunuza başvurup yardım isteyin.
    İnsan olduğunuzu unutmayın. İradeniz kırılıp bir sigara içerseniz hemen umutsuzluğa kapılmayın. Sigarayı bırakma nedenlerinizi tekrar okuyun ve yeni nedenler varsa ekleyin. Sizin üzerinizde en etkili olan tekniği deneyimlerinizle bulacaksınız. Bulduğunuz teknikleri uygulamaya devam edin. Zorlanmadığınızı hissettiğiniz günün programına geri dönün. Devam edin. Bırakabilirsiniz ve bırakacaksınız.

    ZAFER GÜNÜ

    Artık siz de sigara içmeyenlerdensiniz. Neden bir parti verip bunu kutlamıyorsunuz? Size, sigarayı bırakmanız konusunda destek veren tüm dostlarınızı çağırıp, bunu birlikte kutlayın.
    Alıntı...
     



  3. Cevap: En etkili sigara bırakma yöntemi

    ben aşırı sigara bağımlısı biriyım iki gundur içmiyorum kararlıyım bırakmaya ama çok ofkelı bırı oldum kafayı yıyecek durumdayım şuan
     



  4. Cevap:Benim de tam 2 gün oldu.

    Kolay değil fakat başaracağız.Derin derin nefes al.Boı su iç.Kısa yürüyüşlere çık.Bende en etkili olan yöntem ,hızlıca merdivenleri çık,tık nefes oluyorsun.İyi geliyor.Başaracaksın.Ha gayret.
     



  5. Cevap: En etkili sigara bırakma yöntemi

    arkadaşlar sigara içiyorsanız bol bol su için yürüyüş egzersizler yapın sakız ciğneyin eger bunlarda iyi yontem olmuyorsa interneti acın sigaranın karacaiğeri akciğeri naısl etkiliyor bi bakın onceki haline bkın sonra haline bakın işte doğruyu goreceksinizzz
     



  6. Cevap: En etkili sigara bırakma yöntemi

    iki Gündür bırakmaya Calısyorum Hiç İçmeden Ama Nerdeyse Kafayı Yiyecem Arkdaş Ne Zor bişey bu Arkadaş YHa ..!
     



  7. Cevap: En etkili sigara bırakma yöntemi

    daha bugün başladım ....bu siğarayı bırakıcam bırakıcamda bu nalet meret şey beni bırakmıyor..ilk günden sinir hastası oldum..kocamın yakasına yapışıp siğara siğara diye bağırıyorum..adamcagız beni görünce kendini bir odaya kitliyor .. çok çok çok zor..............
     



  8. Cevap: En etkili sigara bırakma yöntemi

    selamlar. nikotin bandını direk kullanmış biri olarak tavsiye ederim. %50 civarı faydası var. fiziksel bağımlılığınıza iyi gelecektir. kalan %50 de psikolojik kısmı. bant kullanacaksanız da en yüksekten başlayın. normalde 2 haftada bir daha düşük doza geçin derler ama bence ayda bir dozu düşürmekte fayda var. üç tane dozu var. yani 3 ay sürer. ama kararlılığınız üst seviyede olmalı. yoksa; ''hele bir kullanalım nasıl bişeymiş bu'' gibi bir yaklaşım işe yaramaz.
     



  9. Cevap: En etkili sigara bırakma yöntemi

    Senelerce sigarayı bırakmayı denedim taki bir Temmuz da yaptığım Avrupa seyahatine kadar orada elektronik sigaraları gördüm ve denemeğe karar verdim o gün bu gündür sigara içmiyorum elektronik sigara da içmiyorum. Türkiyede Ovale ile karşılaşınca çok şaşırdım ama neyseki birileri benim gibi faydalanabilecek. Zaten anlayamadığım bir çok olay dönüyor sanki sağlıklı olmamızı istemiyorlar gibi uğraşlar insanı bir çok şeyden soğutuyor.
     



  10. Günde yaklaşık 1,5 paket sigara içiyordum. Ben Ataşehir'de bulunan Merkezde sigarayı bıraktım.Beni bir makineye bağladılar ve 1 saat kadar makinede kaldım. İlk iki gün hafif zorlanır gibi oldum. Hemen desteğe gelmemi istediler ve destek programından sonra artık tamamen zorlanma bitti. 8 ay oldu bırakalı.
    Sağlığımı yeniden kazanmaya başladım. Spor yapıyorum. :) İnşallah sizler de bırakırsınız.
     



  11. güzel bir yazı bende yakında estetik ameliyat olucam olmadan önce nırakmam gerekiyormuş ama napıcamı bilmiyorum bakalım :)