Eksik krom alımı hastalık nedeni

'Sağlık Rehberi' forumunda Dark tarafından 29 Eylül 2009 tarihinde açılan konu


  1. Eksik krom alımı hastalık nedeni
    Kromun az alımı tip 2 diyabet ve kalp - damar hastalıklarının risk faktörlerini artırır.Krom vücudumuzda sentezlenemediği için, dışarıdan besinlerle alınması gereken bir elementtir. Vücuttaki basit şekerin parçalanmasını ve kullanımını düzenler.
    Karbonhidrat, yağ ve proteinin metabolize olmasıyla açığa çıkan glikozun hücre içine alınıp enerjiye çevrilmesini sağlayan, pankreastan salgılanan ensülin hormonunun oluşumuna yardım eder. Çalışmalar krom yetersizliğinin insanlarda glukoz ve yağ metabolizmasında bozukluklara neden olduğunu göstermiştir. Araştırmalar krom verilen şeker hastalarında, şeker hastalığının belirleyicisi olan glukoz toleransı testinin düzeldiğini göstermektedir.

    HDL'ye katkısı var
    Kan şeker düzeyi yüksek veya düşük olan bireylerde diyete eklenen kromun bu düzensizliği iyileştirici yönde etki yaptığı bilinmektedir. Yapılan çalışmalarda krom yetersizliğinde kanda kolesterol miktarında artış ve damar sertliği gözlenmiştir. Krom, yağ profilini geliştirerek iyi huylu HDL kolesterol düzeyinin yükselmesine katkıda bulunurken ortalama kolesterol düzeyini düşürür ve vücuttaki enzim ve hormonlar için de çok önemlidir.
    Kromun doğada, basit ve karışık olmak üzere iki şekilde bulunduğu varsayılmaktadır. İnsan vücudunda ise kromun en çok bulunduğu organ karaciğerdir.
    Kromun az alımı ise bilindiği gibi tip 2 diyabet ve kalp - damar hastalıklarının risk faktörlerini artırmaktadır. Krom yetersizliğinde huzursuzluk, yorgunluk, şekere karşı tolerans bozukluğu, damar sertliği riskinde artış, fazla kilo alımı görülebilir.
    Yüksek şeker tüketimi, akut egzersiz, hamilelik, emzikli lik ve fiziksel travma gibi stres durumlarında da ürindeki krom miktarlarında azalma olduğu gözlenmiştir.
    Kromun osteoporozla savaşta ve yaşlanmayı geciktirmede etkili olduğu bilinmektedir. Yaşlanma ile birlikte ensülin salınımı ve duyarlılığı zayıflamaktadır. 40 bin kişi üzerinde yapılan bir çalışmada saç, ter ve ürindeki krom konsantrasyonunun yaş ile azaldığı gözlemlenmiştir.

    Kaynakları nelerdir?
    Kromun en iyi kaynağı etler, tam tahıllar, yağlı tohumlar, kurubaklagiller, yaş maya, brokoli, baharat, şarap ve sudur. Basit karbonhidratlar krom kaybını artırmaktadır. Günlük gereksinim kg başına 1 - 2 mikrogram civarındadır ve bu miktar doğal yiyecekleri kapsayan bir diyetle karşılanabilmektedir. Şeker hastalığı olanların krom kullanımından önce mutlaka doktora danışmaları tavsiye edilir.