Doğal Limanlarımız Nelerdir

'Bunları biliyormusunuz' forumunda EyLüL tarafından 5 Haziran 2012 tarihinde açılan konu


  1. Ülkemizdeki Doğal Limanlarımız


    Doğal Limanlarımız Hakkında bilgi

    Liman nehir ağızlarında biriken çökeltilerin doğal bir set oluşturmasıyla meydana gelen göl görünümlü doğal oluşumlara denir. Liman denizde akarsuların denizde oluşturdukları doğal set ya da ırmak içlerinde iki büyük ırmağın birleşme noktalarında oluşabilir.

    Yer ismi toponim, bak. toponimi olarak da tek başına ya da tamlama halinde yaygın şekilde kullanılır.

    Eski Smyrna Kenti ve Limanı

    MÖ 650–545 yılları yon uygarlıgının en parlak dönemini olusturur. yonlar, bu dönemde Milet kentinin önderliginde Akdeniz’de, Marmara Bölgesi’nde ve Karadeniz’de birçok koloni kurmuslardır.

    Modern kentin kuzeydogusunda küçük bir yarımada üzerinde yer alan Eski Smyrna kenti, dogal ve korunaklı bir limana sahiptir

    Yeni Smyrna Kenti ve Antik Liman
    İzmir’in Bayraklı’da kurulan eski yerlesim yerinden, MÖ 4. yüzyılın sonunda Kadifekale ve yamaçlarında kurulan yeni kente tasınması ile birlikte, Kadifekale’nin yamacında yer alan dogal liman, ticarette yogun olarak kullanılmaya baslamıstır

    Kıyılarımız üzerine vapur uğrağı olan yerler liman demek adet olmuşsa da gerçekte bu liman denilen yerlerin çok azında vapurların doğrudan doğruya yanaşabileceği rıhımlar, bu rıhtımların arkasında da vapurların barınabileceği dalgakıranlar vardır. Bu çesit tesisler donatılmamış, fakat bazı fırtınalara karşı doğal olarak korunmuş demirleme yerlerine doğal liman denilir.

    Örneğin doğu Karadeniz kıyılarındaki Polatane ve Vana.

    [​IMG]


    Batı Karadeniz`deki Sinop birer doğal limandır.Ekonomik coğrafya bakımından gercek bir liman olarak nitelendirilebilecek iskeleler ise deniz taşıtlarının doğrundan doğruya kara ve kara taşıtları yle temasa geçtiği, dalgakıranlarla fırtınalardan korunduğu, eşya ve yolcu yükleme – boşaltma için gerekli bütün kuruluşlarla donatılmış limanlardır.

    Bir limanın gelişmesi, o kesimin liman yapımına elverişli olup olmamasından çok,ülkenin iç kısımlarıyle olan ulaşım kolaylıklarına bağlıdır. Greci Bizans Imparatorlu`nun parlak dönemlerinde İstanbul`un Marmara kıyılarında da birtakım limanları vardı ama, sonradan terk edilen bu limanlar zaman geçtikce kumla dolarken, Halic yine İstanbul`un doğal limanı olarak kullanılıyordu.

    Fakat Halic`in karşılıklı kıyılarını birleştiren köprüler yapıldıktan sonra,İstanbul limanı, Halic`in karşılıklı kıyılarını birleştiren köprüler yapıldıktan sonra,

    İstanbul limanı, Halic`in köprüler dışında kalan ve Bogazici`ne acılan ön kısmına yerleşti.Ayrıca Anadolu yakasında, demiryolu istasyonu önünde bir dalgakıranla korunan Haydarpaşa limanı kuruldu.

    [​IMG]

    Marmara denizi kıyılarında ayrıca, yakin çevrelerinin iskelesi rolünü oynayan bir çok vapur uğrağı Yalova, Mudanya, erde, Karabiga,Tekirdağ ile etki alanı daha geniş bazı limanlar vardır.Batı Karadeniz kıyılarında ise, Sinop`un güzel bir doğal limanı olduğu halde,yerinin sapalığı yüzünden ticaret faaliyeti sınırlıdır.

    [​IMG]