Denizlerin Ekonomiye Katkıları Nedir

'Merak Ettiklerimiz' forumunda Wish tarafından 29 Haziran 2010 tarihinde açılan konu


  1. Denizlerin Ekonomiye Katkısı

    Denizcilik sektörü ülkelerin dünyaya açılımını ve entegrasyonunu
    sağlayan en önemli sektörlerden biridir. Bu açılım ve entegrasyon ne derecede
    güçlü olursa ülkelerin ekonomik gücü de o derece yüksek olmaktadır.
    Türkiye; Türk Boğazları yolu ile Karadeniz’e sahildar ülkelere, Orta
    Asya’ya, Uzak Doğu’ya, Doğu Akdeniz’deki konumu nedeniyle Orta Doğu’ya ve
    Kuzey Afrika’ya, Cebelitarık’la Atlantik’e, Süveyş’le uzak doğuya açılmakta olup
    jeo-politik ve jeo-stratejik öneme haizdir.
    Dünyada değişen ekonomik şartlar, siyasi olaylar ve teknolojik
    gelişmelere paralel olarak deniz taşımacılığı dökme taşımacılıktan konteynır, roro
    taşımacılığına doğru kaymıştır. Ancak bu gelişmelerde coğrafî konumu, Asya
    ile Avrupa arasında bir köprü durumunda olmasına rağmen Türkiye oldukça
    gerilerde kalmıştır. Türk Deniz Ticaret filomuzun taşıma taleplerini
    karşılayabilecek seviyede değildir.
    Denizcilik faaliyetlerinin önemli bir bölümünü teşkil eden Türk gemi inşa
    sanayi, uzun vadeli ve istikrarlı bağımsız bir gelişme politikasına sahip değildir
    ve yeterince teşvik görmemektedir.
    Türkiye’nin denizcilik sektöründe uluslararası platformda hak ettiği yere
    gelebilmesi için dünya standartlarına ve teknolojik gelişmelere uygun limanlara
    sahip olması, gelişen taşımacılık ve liman teknolojilerine ayak uydurması, ulusal
    ve uluslararası denizcilik politikalarını oluşturması, dış ticaret taşımalarında
    payını yükseltilmesi, deniz turizmi ve yatçılığa, balıkçılığa önem vermesi ve
    uluslararası platformda saygılığımızın artması için Liman ve Bayrak Devleti
    kontrol mekanizmasını sağlaması ve geliştirmesi gerekmektedir.

    DENİZ ULAŞTIRMASI

    Denizlerdeki ekonomik potansiyelin artması ve uluslararası hukuki
    düzenlemeler nedeni ile dünya ülkeleri denizlerdeki çıkarlarını korumaya
    yönlenmiş ve denizi rantabl kullanan ülkeler dünya ticaretine de hakim
    olmuşlardır. Ülkemizin, uluslararası deniz ulaşım yollarının kavşağında bulunan
    jeo-stratejik coğrafik konumuna, 8333 km. kıyısı bulunmasına rağmen dünya
    ticaretinde hak ettiği yerde değildir.
    Bu gün dünya ticaretinin yaklaşık % 80’nin, ülkemizin ithalat ve ihracat
    taşımalarının ise yaklaşık %90’lık bölümü deniz yoluyla yapılmaktadır. Son
    yıllarda dünyada kapıdan kapıya taşımacılık önem kazanmış, demiryolu,
    havayolu, karayolu ve denizyolunu bütünleşmesi olan çoklu taşımacılık sistemi
    “kombine” taşımacılık gelişmeye başlamıştır. Önümüzdeki dönemde kombine
    taşımacılığın ağırlığını artırması beklenmektedir. Türkiye sahip olduğu stratejik
    ve coğrafik konumu nedeniyle avantaj sağlamasına rağmen ülkenin nakliye ve
    lojistik sektörüne özellikle Avrupa, Orta Doğu ve Kuzey Afrika’ya verilen
    hizmette bu avantajı kullanamamaktadır.
    Bu nedenle Türkiye’yi doğu-batı, kuzey güney ulaşım koridorunda transit
    uğrağı konumuna getirmek için Türk Deniz Ticaret Filosunun nicel ve niteliksel
    olarak taşıma talepleri ile uyumlu, dünya standartlarına ve teknolojik
    gelişmelere uygun bir yapıya kavuşturulmasına önem verilecektir. Ancak Türk
    bayraklı gemilerimizin bu taşımalardan aldığı pay son on yılın en düşük
    yüzdesidir (% 23).

    LİMANLAR


    Türkiye limanları konteynır taşımacılığında dünyadaki gelişmeleri
    izleyememiş, ana aktarma limanlarına sahip bir ülke konumuna gelememiş ve
    dolayısıyla limanlarının Akdeniz’deki avantajlı konumunu değerlendirememiştir.
    Limanlarımız gelişen teknoloji ve taşıma şekillerine ayak uyduramamakta
    ve rasyonel ve çağdaş işletmecilik esasları içerisinde etkin ve verimli olarak
    çalıştırılamaması nedeniyle liman hizmetleri verimli olarak verilememekte,
    limanlarımız dünya standartlarında çalışamamakta ve bölge limanları ile rekabet
    şansı düşük olmaktadır. Bu nedenle, Türkiye’nin limanlarımızın geliştirilmesi,
    modernleştirilmesi, kapasitelerinin arttırılması ve transit taşımacılık
    faaliyetlerinde trafiğin geçiş koridoru olma özelliğini kazanmalıdır.
    Bugün dünya konteynır trafiğinin % 25’i Akdeniz koridorunu
    kullanmaktadır. Uzakdoğu ülkeleri ile Avrupa ülkeleri arasındaki uzun mesafe
    konteynır taşımacılığı, Doğu Akdeniz, Süveyş Kanalı, Kızıldeniz üzerinden
    geçmekte ve günümüzde ana liman olarak Malta, Pire, Limasol, İskenderiye
    Limanlarından hizmet almaktadır. Doğu Akdeniz ile Mısır’ın; Damietta ve Port
    Said, İsrail’in; Haifa, Kıbrıs Rum Kesimi’nin Limasol ve Larnaka, Malta’nın;
    Valetta, Yunanistan’ın Pire, İtalya’nın Ravenna gibi limanları aktarma limanı
    olarak ön plana çıkarken Türkiye, Limanlarının Akdeniz’deki konumunun ortaya
    koyduğu şansı henüz kullanamamıştır.
    Denizyolu taşımacılığının multimodal (kombine) taşımacılığa
    dönüşmesiyle hinterlandına yük dağıtan tesisler haline gelen limanlar
    ekonomiyi doğrudan etkileyen stratejik tesisler konumuna gelmiştir. Bu
    nedenle; AB’ne entegrasyon sürecinde kısa ve uzun vadeli tüm önlemlerin
    alınması gerekmektedir.

    TÜRK BOĞAZLARI


    İstanbul Boğazı dünyanın en dar ve tehlikeli suyollarından biri olup
    tarihin ilk dönemlerinden itibaren büyük bir jeo-stratejik öneme sahip olmuştur.
    Karadeniz’i Akdenize bağlayan tek suyolunu teşkil eden Türk Boğazları ülkemiz
    için olduğu kadar, Karadeniz’e kıyıdaş ülkeler için de önem taşımaktadır. Türk
    Boğazları jeo-politik ve jeo-stratejik öneminin yanısıra, Karadeniz ülkelerini
    dünya piyasalarına bağlayan ana ticaret güzergâhıdır.

    GEMİ İNŞA SANAYİ VE TERSANECİLİK

    Gemi inşa sanayii, bir üretim ve montaj sanayii olup gemi inşaatı, onarımı
    ve yan sanayisinin ülkelere sağladığı faydalar; döviz getirmesi ve/veya ikame
    etmesi, yan sanayii geliştirmesi, yabancı sermaye girişini, teknoloji transferini
    ve istihdamı sağlaması, milli deniz ticaret filosunu desteklemesi ve ülkenin
    savunma sanayii ihtiyaçlarına katkı sağlamasıdır. Denizcilik faaliyetlerinin
    önemli bir bölümünü teşkil eden gemi inşa sanayii emek-yoğun niteliğinde olup
    bütün ülkelerde önemli bir istihdam potansiyeli yaratmaktadır.

    DENİZ TURİZMİ VE YATÇILIK


    Deniz turizmi denizde deniz araçları ile yapılan, turizm amaçlı meslek
    faaliyetleri ve doğrudan destekleyen diğer meslek faaliyetleridir. Deniz turizmi
    ve yatçılığın ülkelere büyük kazançlar sağlaması ve turizm gelirlerinin önemli bir
    kısmının deniz turizminden elde edilmesi nedeniyle deniz turizmi bir ülke için
    önem taşımaktadır.
     



  2. Taşımacılık Hizmetlerinde Bilinmeyenler
    Her sektör kendi alanında memnuniyet elde edebilecek hizmetler ortaya çıkarabilmek için çalışmalarında doğru planlamalar yapmak için emek harcamaktadır. Seray trans bu bilinçle taşımacılık sektöründe memnuniyet oluşturacak çalışmalar oluşturmakta, piyasa da verilen her hizmette açık kapı bırakmadan sorunsuz ve kaliteli taşımacılık hizmetleri vermektedir.
    Uluslararası taşımacılık, nakliye ve parsiyel taşımacılık hizmetleri ticari alanda genişleyen birçok firma için doğal bir hizmet ihtiyacı olarak ortaya çıkmakta, verilen hizmetlerde elde edilen kalite, firmalara da başarı olarak geri dönebilmektedir. Komşu ülkeler ithalat ve ihracat alanında en yüksek paya sahip olmakta komple ve parsiyel yükleme seçenekleri ile taşımacılık balkan ülkeleri arasında en fazla talep alan hizmetler arasında yer almaktadır.