Çocuklarda obeziteyi önlemenin yolları

'Bebek Bakımı' forumunda EyLüL tarafından 14 Ekim 2011 tarihinde açılan konu


  1. Çocuklarda ve bebeklerde obeziteyi önlemenin yolları,
    Bebeklerde obeziteyi önlemenin yolları nelerdir?
    Çocuklarda obezite nasıl önlenir

    ilk iki yılı, büyümenin ve gelişmenin en hızlı olduğu dönemdir ve bu dönemdeki sağlıklı beslenmenin tüm yaşam üzerine etkisi vardır.Çocukluk çağında sağlıklı beslenme, çocuğun erişkin yaşta genetik potansiyeline uygun bir vücut yapısına erişebilmesi ve sağlıklı bir erişkin olabilmesi için de gereklidir. Yaşamın ilk iki yılı, büyümenin ve gelişmenin en hızlı olduğu dönemdir ve bu dönemdeki sağlıklı beslenmenin tüm yaşam üzerine etkisi vardır.
    Çocuklarda obezitenin değerlendirilmesinde boya göre ağırlık ve vücut yağ kitlesini yansıtan ölçümler kullanılır. Buna göre tanımlama yapılacak olursa obezite; çocuğun ağırlığının boyuna uyan ideal ağırlıktan %20 fazla olmasıdır. Vücuttaki yağ kitlesini direkt olarak ölçen yöntemler zor ve pahalı olduğundan, sonuçları direkt yöntemlere paralellik gösteren ‘beden kitle indeksi’ (BKİ) kullanılır. Bu indeks vücut ağırlığının boyun metre cinsinden karesine bölünmesi ile elde edilir (ağırlık/boy2). Çocuklar için yaşa ve cinse göre geliştirilmiş BKİ persentil eğrileri vardır. Bu eğrilere göre değerlendirildiğinde BKİ›95 olan çocuklar obez olarak kabul edilirler.

    Yemek içeriğinin düzenlenmesi

    Asitli içecekler, gazozlar, hazır meyve suları, çikolata, gofret, dondurma, şeker, pasta, kek gibi şişmanlatıcı gıdaların kısıtlanması,

    Reçel, bal, yağ, ekmek, makarna, pilav, börek, mantı, hamur ve sütlü tatlılar, yağ ve

    yağda kızarmış yiyecekler gibi karbohidrat ve yağdan zengin gıdaların kısıtlanması,

    Hamburger, döner ekmek, pizza, tost, sosisli sandviç gibi hazır yemeklerin yenmemesi,

    Yemek aralarında kalori bakımından zengin "abur cubur" yiyeceklerin atıştırılmasının önlenmesi,

    Taze meyve, sebze ve kuru baklagiller gibi posalı yiyeceklerin alınmasının desteklenmesi gerekmektedir. Posalı yiyecekler diyetin kalorisini azaltmanın yanı sıra yeme süresinin uzatılmasını, emilim ve sindirimi uzun olduğu için acıkma hissinin gecikmesini sağlar.

    Hayatın ilk 6 ayında bebekler yalnız anne sütü ile beslenmeli
    Çocuk doyduktan sonra mamayı bitirmek için zorlanmamalı
    Bebeklik çağında yüksek kalorili gıdalardan kaçınılmalı
    Şekerli ve gazlı içecekler yerine su, ayran, süt tercih edilmeli
    Bebeklere sebze yemekleri, baklagiller ve salata yeme alışkanlığı kazandırılmalı
    Düzenli öğünler halinde yemek yeme alışkanlığı edinilmeli (3 ana 3 ara), öğün atlanmamalı (özellikle kahvaltı)
    Yemekler yavaş ve iyice çiğnenerek yenmeli, gelişigüzel atıştırmalardan kaçınılmalı
    Bol su içilmeli
    Hazır besinlerden uzak durulmalı
    Çocukların okul kantinlerinden beslenmesi önlenmeli, mümkünse kantinlerde satılanlar denetlenmeli
    Asansör yerine merdiven kullanılmalı
    Yakın mesafelere yürüyerek gitmeli
    Bilgisayar ve televizyon başında geçirilen süre kısıtlanmalı
    Hafta sonları her fırsatta spor yapmalı
    Beden eğitimi dersleri özendirilmeli ve artırılmalı
    Çocuklar erken yaşlardan itibaren anne ve babalarının beslenme tarzını taklit ettiğinden, ebeveynler olarak iyi örnek olunmalı

    Günlük hayatta gürbüz bebek, kilolu çocuk, şişman erişkin diye kabul ettiğimiz obezite, yaşam kalitesini hem çocuklukta hem de gelecekte tehlikeye atmaktadır.
    [​IMG]