Çocuk Ve Bebeklerde Beslenme Planı

'Bebek Bakımı' forumunda Blue tarafından 25 Haziran 2010 tarihinde açılan konu


  1. Çocuk Ve Bebeklerde Beslenme Planı
    Çocuklarda Beslenme Planı
    Bebeklerde Beslenme Planı


    [​IMG]

    6–12 ay dönemi bebeklerin her bir dönemi için farklı özellikte planlar yapılabilir. Bebeğin özelliklerine göre, annenin çalışma durumu, ekonomik faktörler bunu etkiler. Bu nedenle burada bir menü örneği vermek yerine bazı öneriler ve hangi ayda hangi besinlerin başlanabileceğinden bahsetmek istiyorum.

    6. Ayda yoğurt, meyve püre (elma, şeftali), sebze çorbaları, anne sütü verilemiyorsa sulandırarak uzun ömürlü süt veya devam mamaları kullanılabilir. Pirinç unu ve sütle gece muhallebisi hazırlanabilir.

    7. Ve 8. Aylar:
    Sebze püreleri, buğday, bulgur, pirinç, mercimekten oluşan tahıl çorbaları, mevsim meyveleri, pastörize peynir, çorbalarında kıyma, tavuğun beyaz olmayan etli kısımları demir içerikleri zengin olduğundan bu ayda başlanılması gereken diğer besinlerdir. Yumurta sarısı az miktarlarda kahvaltısında verilebilir.

    9–12. Aylarda ise bebeğe yiyebileceği kıvamda bütün besinler azar azar verilmeye başlanmalı ve tüm besinlerle tanışması bu dönemde sağlanmalıdır.

    Anne sütü alan bebeklerde günde 3 öğün, alamayanlarda ise 5 öğün ek besin verilebilir. Ek besinlere alıştıktan sonra günde 2–3 porsiyon nişastalı besin, 2 porsiyon sebze-meyve ve 1 porsiyon et ve ürünleri verilmelidir. Günde 500 ml süt ihtiyacı da anne sütü, yoğurt, muhallebi şeklinde dengelenerek verilmelidir.

    1–2 Yaş arası çocuk beslenmesi


    Bu yaşta çocukların hareketleri artarken, iştahları biraz azalır çünkü büyüme hızları yavaşlar. İlk yıl ayda ortalama 500-1kg kilo alımı bu dönemde daha yavaş olur ve ayda 250–400 gr a kadar düşer. Bu yaşta çocukların 5 temel besin grubundan çeşitlilik ilkesi gözetilerek farklı besinleri yeteri kadar tüketmesi gerekir. Bu besin grupları; süt grubu, ekmek ve tahıl grubu, sebze-meyve grubu, et grubu ve yağ grubudur.

    Su içme alışkanlığı bu dönemde kazandırılmalıdır.

    Bulamaç şeklinde besinleri vermekten kaçının aksi halde besinleri tek olarak istemeyecek ve besin seçecektir.

    Kalsiyum ihtiyacı: Günlük olarak bir dilim beyaz peynir ve 300-400 gr süt yoğurt tüketimi günlük gereksinimlerini karşılayacaktır. Çocuğunuzun sütü sevmesi sürekli süt içirmenizi gerektirmez, günde 1 lt kadar süt içen çocuklar vardır ve özellikle anemi ve dengesiz beslenmeye bağlı sağlık sorunları riski altındadırlar.

    D vitamini: D vitaminin besinlerle yeteri kadar karşılanamaması özellikle kışın güneşten yararlanamama d vitamininin ek olarak verilmesini gerektirir.

    Demir: Günlük demir ihtiyacı et grubu besinlerden karşılanır, emilimini arttırabilmek için ise mutlaka C vitamini içeren sebze veya meyvelerle birlikte verilmesi önerilir.


    Aysen Arıcan

    Diyetisyen