c vitamini hakkında bilgi

'Etüt Merkezi' forumunda YAREN tarafından 4 Ekim 2010 tarihinde açılan konu


  1. C VİTAMİNİ

    Askorbik Asit denilen maddedir. Kimyasal yapısı aslen bir tür şekerdir. Dış ortam koşullarında ve pişirme esnasında, diğer maddelerle etkileşerek kolaylıkla bozulabilir. Taze sebzeler buharda pişirildiğinde C Vitamini de korunmuş olur.Besinlerle alınan vitamin 2 saat içersinde kullanılır ve 4 saat sonunda kandan uzaklaşır. Kullanıldığı organlarda bir miktar birikime uğrar.

    C Vitaminin Etkileri



    * Güçlü bir indirgeyicidir. Canlılardaki önemli rolü bu özelliğinden kaynaklanır.
    * Destek dokuları için kollajen proteinlerinin yapımında etkisi vardır. Bu kollajen dokular deride, adale ve eklem bağlarında, damar duvarında, kemik ve dişlerde bulunur.
    * Tirozin maddesinin yıkılmasını ve vücuttan atılmasını sağlar.
    * Böbrek sütü bezlerinden salınan bir çok hormon için gereklidir. Bunlar genellikle stres ile ilgili hormonlar olup, stres anında C Vitamini tüketimi artmaktadır.
    * Barsaklardan demirin emilimine etkilidir.
    * Besinlerdeki folik asitin dayanıklı kalmasını sağlar.
    * Triptofandan beyin için gerekli olan serotonin elde edilmesine etkilidir.
    * Suda eriyen güçlü bir antioksidandır. Yağda eriyen diğer bir güçlü antioksidan olan E vitamininin, ayrıca A ve B Vitaminlerinin de yapısının korunmasına ve etki gösterebilmesine katkı sağlar.
    * Nitrit gibi karsinojen maddelerin etkilerini önler.
    * Yaraların iyileşmesini, damarların sağlıklı olmalarını sağlar.
    * Kortizon, aspirin, insulin gibi ilaçlarla kurşun, civa, arsenik gibi ağır metallerin olumsuz etkilerini giderir.
    * Vücudun savunma sistemini arttırıcı etkisi vardır. Bu etkisini nötrofil hücrelerini ve interferon denilen maddeyi arttırmak yoluyla gerçekleştirir.
    * Histamin yapımını azaltarak allerjik olayların şiddetini düşürür.

    C Vitamini Eksikliği



    * Eksikliğinde oluşan en ağır durum skorbüt hastalığıdır. Eskiden özellikle uzun sürelerle gemilerde bulunup, taze sebze-meyve yiyemeyenlerde görülmekteydi.
    * Genel olarak dokuların sağlığı bozulur.
    * Diş eti kanamaları ve çekilmeler.
    * Enfeksiyonlara karşı dayanıksızlık ve zor iyileşme.
    * Deride küçük kanamalar, halsizlik, iştahsızlık.
    * Eksiklik artarsa burun kanamaları, ağız içinde yaralar, diş kayıpları, eklem şişmeleri, kemik ağrıları ve nefes darlığı.
    * Çocuklarda büyümenin yavaşlaması, yaşlılarda ciddi damar problemleri.
    * Ayrıca değişik enfeksiyonlar, soğuk algınlığı, depresyon, yüksek tansiyon, eklem iltihabı, ülser, damar sorunları, allerji ve safra kesesi taşları bir çok sağlık sorununun C Vitamini ile ilişkili olduğu düşünülmektedir.
     




  2. C Vitamini Fazlalığı
    Ciddi yan etkileri pek yoktur.

    * En sık görüleni ishaldir.
    * Karın ağrısı,
    * İdrarda yanma,
    * Deride hassasiyet,
    * Kan hücrelerinde yıkım,
    * Böbrek taşı oluşumu görülebilir.

    C Vitaminin Tedavide Kullanımı



    * Yara iyileşmesini hızlandırmak için,
    * Soğuk algınlığı, nezle ve anjinde,
    * Enfeksiyona yakalanma riskini azaltmak için,
    * Damar sertliğinden korunmak amacıyla,
    * Kanser riskini azaltmak umuduyla,
    * İtiyadi düşükleri önlemek amacıyla,
    * Emziren annelerde,
    * Bazı ruhsal sorunlarda,
    * Spor performansını arttırmak amacıyla kullanılmaktadır.

    C Vitamini Gereksinimi


    İnsan vücudunda 20 - 50 gün yetecek kadar 600 - 1500 mg. lık bir C Vitamini depolanmaktadır. Çocukların günlük gereksinimi 35 - 50 mg. kadardır.
    0 - 1 Yaş 35 mg.1 - 14 50 mg14 yaş üzeri 60 mgGebe kadınlar 80 mgEmziren anneler 100 mgaldıkları takdirde herhangi bir eksiklik sorunu yaşamazlar. Bu miktarın biraz daha üzerinde almaları uygun olur. Herkes için günlük 100 - 150 mg. dozu yeterlidir. Stres altında yaşamak, sigara kullanmak, aspirin, kortizon, doğum kontrol hapları, östrojen, demir gibi ilaç alımları, taze sebze, meyve tüketiminin az olması gereksinmeleri arttırır.

    C Vitamini Doğal Kaynakları

    Taze meyve ve meyve suları ile sebzelerde bol miktarda bulunur. Besinlerin pişirilmesi sırasında C Vitamini önemli oranda yitirilir. Kaynamış, oksijeni uçmuş bir suda pişirilme ile soğuk suya koyarak pişirme bile kayıp miktarlar açısından farklıdır. Soğuk suda pişirmede kayıp fazladır, keza pişirme süresinin uzaması da olumsuz etki gösterir. Yağda kızartma, bakır kaplar, sebze, meyvelerin bekletilmesi ve kuralına uyulmadan dondurulması, kesilmiş sebzelerin hava ile teması, pişirilmiş yemeklerin bekletilmesi ve ısıtılması C Vitaminin yitirilmesine neden olur.

    Siyah üzüm
    Narenciye
    Çilek
    Kavun, karpuz
    Yeşil biber
    Maydanoz
    Brokoli,
    B.Lahanası
    Havuç
    Soğan
    bezelye
     



  3. Çok güzel elinize sağlık çok işime yaradı fen dersi için saolun
     



  4. çok saolun çok güzel
     



  5. eline saglık sennin sayende arkadaşlarımla birlikte 100 alıcam fen ödevime yardım etin
     



  6. çook sağolun ya gerçekten çoook işime yaradı sağolunnnn
     



  7. vallaha 100 aldım yaren
     



  8. Gerçekten çok açıklayıcı oldu umarım işe yarar da öğretmen beğenir...
     



  9. çok sağ olun iyi ki yazmışsınız fen ödevim için çok önemliydi siz olmasaydınız ben ne yapardım çok sağ olun
     



  10. valla çok işime yaradı çok teşekkür ederim yazana ellerine sağlık :)