Bilişsel Davranışsal Terapi

'Sağlık bilgisi' forumunda Amon Goeth tarafından 20 Ağustos 2010 tarihinde açılan konu

  1. Amon Goeth

    Amon Goeth Yasaklı


    Bilişsel Davranışsal Terapi

    Bilişsel davranışsal terapi, düşüncelerinizi ve tepkilerinizi etkileyerek duygularınızı değiştirmenizi sağlar. Bir arkadaşınızla tartışmanız sizi nasıl kötü hissettirebiliyorsa kendinize ne söylediğiniz de duygularınızı etkiler. Kendinize söylediğiniz farkında olmadığınız düşünceler kafanızın içinde dolanır ve depresyona ya da endişeye neden olur. BDT (bilişsel davranışsal terapi) şu konularda size yardımcı olabilir:

    •İnanışlarınızı, fikirlerinizi, tutumunuzu, varsayımlarınızı, zihinsel imgelemelerinizi ve kafanızı meşgul eden konuları değiştirmenize yardımcı olur. Bu, BDT’nin bilişsel, düşünsel kısmıdır.

    •Hayatınızdaki sorunlarla sakince yüzleşmenizi ve iyi sonuçlar almanızı sağlayacak şekilde hareket etmenize sağlar. Bu, BDT’nin davranışsal kısmıdır.

    Bilişsel davranışsal terapi oldukça etkili bir yöntemdir. İlaç kullanmanıza gerek kalmadan daha iyi hissetmenizi sağlar. Ayrıca ilaç kullanımıyla birlikte de uygulanabilir. BDT şu sorunlara karşı etkili olabilir:

    •Aksiyete
    •Depresyon
    •Yeme bozuklukları
    •Obsesif kompulsif bozukluk
    •Panik ataklar
    •Fobiler
    •Travma sonrası stres bozukluğu
    •Aile, iş ve okuldaki ilişkilerde yaşanan problemler
    •Öz saygı eksikliği.

    Bilişsel davranışsal terapinin başlangıcında düşünce kalıplarını, özellikle de yanlış düşünce kalıplarını bulmayı öğrenirsiniz. Normalde kendi düşüncelerinizle ilgilenmek için fazla zaman harcamazsınız. Bu yüzden düşüncelerinizle daha yakından ilgilenmeniz zaman alabilir. Örneğin, diğer insanlara güvenmediğinizde

    “İnsanlar bana zarar vermek istiyorlar”
    “İnsanlar benden her fırsatta faydalanmak istiyorlar” gibi düşünceleriniz olabilir.

    Bu fikirler kendi kendilerine gelişirler çünkü düşünce sisteminizin alışkanlığı haline gelmişlerdir. Bunlar kendinize daha önce söylediğiniz, bozuk düşüncelerdir, gerçeklerden uzaktırlar. Kötü bir tecrübeden geriye kalan eski inanışlarınızla ilgili olabilirler. Başka insanlardan eskiden aldığınız mesajlar sonucunda ürettiğiniz olumsuz düşünceler de olabilirler. Bu bozuk düşünceler, beyninizin içinde sürekli dönen ses bantları gibidirler. Onları iyi taramanız ve sizi nasıl hissettirdiklerini bilmeniz de ayrıca önemlidir.

    Bilişsel davranışsal terapinin bir sonraki aşamasında bozuk düşüncelerin nasıl değiştirileceği öğrenilir. Ayrıca bu düşüncelerin yerine daha sağlıklı ve doğru düşünceleri koymayı da öğrenirsiniz. Sonuçta hissettiğiniz duygularda değişiklikler meydana gelir.

    Örneğin, sürekli “Herkes benden nefret ediyor” diye düşündüğünüzü. ve bu yüzden mutsuz olduğunuzu fark edebilirsiniz. Bu düşünce öz saygınızın azalmasına neden olur. Bilişsel davranışsal terapiyle “Herkes benden nefret ediyor” düşüncesini nasıl değiştirebileceğinizi ya da o düşünceyle nasıl baş edebileceğinizi öğrenirsiniz. “En az 4 tane arkadaşım var, yani bazı insanlar beni seviyor” diye düşünebilirsiniz. Daha umutlu bir kişi olabilirsiniz. Ve sonuç olarak, daha fazla öz saygısı olan biri haline gelirsiniz.

    Ayrıca daha önce uzak durduğunuz aktivitelere daha fazla katılmak gibi yeni alışkanlıklar kazanabilirsiniz. Kötü alışkanlıklarınızı azaltabilirsiniz, kişiler arası ilişkilerinizi geliştirmenin yeni yollarını, iş ve evdeki stresle baş etme yöntemlerini öğrenebilirsiniz.

    Terapistiniz öncelikle durumunuzu ve son terapi seansından beri kendinizi nasıl hissettiğinizi sorar.

    Terapistiniz yapacağınız seansta hangi problemleriniz üzerinde konuşmak istediğinizi sorabilir.

    Daha sonra birlikte belirlediğiniz problemlerle ilgili konuşursunuz. Düşüncelerinizin ve inanışlarınızın doğruluğunu kontrol ettikten sonra problemi çözebilecek fikirlere ulaşırsınız.

    Terapistinizle birlikte, terapi seansları arasında günlük hayatta öğrendiklerinizi faydalı bir şeklide nasıl kullanabileceğiniz üzerine düşünürsünüz.. Uzmanınız, seanstaki önemli noktaları size özetler ve sizden geri bildirim alır.

    Bilişsel-davranışçı terapi birçok özelliğiyle diğer terapi şekillerinden ayrılır:

    •Sonuç odaklıdır. Hedeflerinizi belirler, bunlara ulaşmanın yollarını gösterir ve kaydettiğiniz aşamaları kontrol eder.
    •Kısa sürelidir. Probleminizin ne olduğuna, düşünce ve davranışlarınızı değiştirmek için ne kadar çaba sarfettiğinize göre hedeflenen iyileşmeye 20 seanstan daha az bir sürede ulaşılabilinir.
    •Terapiye katılan kişinin kendine yetebilmesi önemlidir. BDT hayatınıza daha iyi olmasını sağlamak için yeni yöntemler öğrenmenizi sağlar.