Bebeğiniz ve Siz

'Bebek Bakımı' forumunda YAREN tarafından 18 Ağustos 2008 tarihinde açılan konu



  1. Sizin ve bebeğinizin enerji ve besin maddeleri gereksinimi:

    Gebelik dönemi olan dokuz aylık bir zaman diliminde bebeğinizin sağlıklı gelişmesi ve büyümesi için 80.000 kaloriye gereksinmeniz vardır. İlk üç aylık dönemi geçirdikten sonra annenin günlük enerji harcamasına 300 kalori bebeği için ilave edilmelidir. Bu enerji ihtiyacını ''İKİ CAN İÇİN FAZLA YEMEK'' olarak algılamamız yanlış davranıştır. Bunu kaliteli besin maddeleri veya gerekli besin maddeleri olarak düşünmeliyiz. Enerji veren besin maddeleri (protein, karbonhidrat ve yağlar) annenin bireysel gereksinimine göre diyetisyeniniz tarafından düzenlenmelidir.

    Dengeli ve yeterli beslenme için :

    Proteinler önemlidir. Çünkü sürekli büyüyen ve gelişmesini sürdüren bebeğimiz için günlük ihtiyacımıza ilave ekstra 10 gr. protein almalıyız. Günlük beslenmemizde et, tavuk, balık, yumurta, süt ve süt ürünleri, kurubaklagil + tahıl karışımları, soya ve soyalı ürünler tercih edilmelidir. Mutlaka öğünlerimizde eşit miktarlarda alınmalıdır.
    Karbonhidratlar, bebeğinizin ve sizin enerji ihtiyacınızı karşılayacağınız diğer bir besin maddesidir. Özellikle basit şekerlerden kaçınmalı, kompleks karbonhidratlar seçilmelidir. Aşırı lifli ve kepekli karbonhidratlar mineral (demir ve kalsiyum) emilimini olumsuz etkileyeceği için abartılmadan tüketilmelidir. Çünkü lifli yiyecekler aynı zamanda bağırsak hareketlerini arttırdığı için gebelik kabızlığına iyi gelir. Karbonhidratlar tahıllar, kurubaklagiller, sebze ve meyvalardan sağlanmalı, bal veya pekmez şeker yerine abartılmadan tüketilmelidir.
    Yağlar, özellikle hücre yapısı için önemlidir. Esansiyel yağ asitlerinden Linoleik asit beyin hücrelerinin ve merkezi sinir sisteminin gelişmesi için alınması zorunludur. Daha çok ayçiçeği, mısırözü ve soya yağında fazla oranda bulunur. Gebelikte yağsız beslenme sistemini seçmek son derece yanlıştır. Zeytinyağı ile ayçiçeği veya mısırözü veya soya yağından birisini karıştırarak kullanmak sağlıklı olacaktır. Yağ alınımı aynı zamanda yağda eriyen vitaminlerden A, D, E, K vitaminlerinin vücudumuzda etkin olarak kullanımını sağlar, antioksidant özellikleri de yadsınamaz.
    Gebelikte yaşamsal vitaminler; A vitamini (tüm yeşil yapraklı yiyecekler, sarı ve kırmızı sebze ve meyvalar, süt ürünleri), Folik asit ve Tiamin, Riboflavin, Niasin, B6 veB12 vitaminleri, C vitamini, D vitamini özellikle alınmalıdır. Folik asit, B6 ve B12 vitamini beyin ve sinir sistemi hücreleri için gerekli olduğu için diyetisyeninizin hazırlayacağı beslenme programında yiyeceklerle verilirken ilaç olarak hekiminiz tarafından da önerilir. Vitamin C özellikle demir emiliminde etkili rol oynar, aynı zamanda bağışıklık sisteminizi güçlendirir. Vitamin D, kalsiyum emiliminde ve kalsiyumun kemiklerde depolanmasında etkendir.
    Minerallerden Kalsiyum ihtiyacı gebelikte artar, annenin kalsiyum depolarının boşalmaması için süt, süt ürünleri, soya ve soyalı ürünler, portakalsuyu zengin kalsiyum kaynakları olarak önerilir. Ayrıca bebeğin gelişmesini takip eden hekiminiz yiyeceklere ilave kalsiyum önerebilir. Eksikliğinde kasılmalar, diş kayıpları anneye olumsuz etki edecektir. Demir, gebelikte kan hacmi %50 arttığı için hemoglobin de yükselmesi gerekecektir. Hemoglobinin yapımında demir gereksinimi artar, hemoglobin aynı zamanda oksijen taşıyıcıdır. Yeterli demir gereksinimi artınca beslenmemizde yağsız kırmızı et, tavuk, yumurta, kurubakliyatlar, pekmez (şeker sorunu yoksa) fındık, ceviz, koyu yeşil yapraklı sebzeler, demirle zenginleştirilmiş unlar ve yiyecekler gebelik öncesi beslenmemize göre daha fazla yer almalıdır. Demir emiliminin etkili olması için aç karnına C vitamini ihtiva eden limon, portakal gibi turuçgiller ve domates, brokoli, kivi ve yeşil biber ile birlikte alınmalıdır. Demir eksikliği düşük doğum ağırlığı, erken doğum gibi riskleri ortaya çıkarır. Çinko (zinc) ihtiyacı gebelikte %50 artar, beyin hücrelerinin gelişmesi ve hücre çoğalması için önemli bir mineraldir. Proteinle birlikte alınırsa emilim artar. Tam buğday ürünlerindeki emilim düşük, buna karşılık et, tavuk ve deniz ürünlerinde yüksektir. Sodyum, tansiyon sorunu olan gebelerde kısıtlanmalıdır. Abartmadan kullanılmalıdır. Hayvansal ürünler sodyumdan zengindir.
    Su, önemli bir besin maddesidir, gebelikte kg başına 30 ml. olarak hesaplanmalıdır. Örneğin 60 kg. olan bir anne adayı 1800 ml. suyu gün içinde tüketmelidir.