Bayramda Sağlıklı Beslenme

'Sağlık bilgisi' forumunda ZeuS tarafından 5 Kasım 2011 tarihinde açılan konu


  1. [​IMG]


    bayramda nasıl beslenmeli
    Kurban Bayramını sağlıklı bir şekilde geçirmek istiyorsanız, kurban etinin hazırlanması pişirilmesi ve yenmesi konusunda en sağlıklı neler yapılabilir..sorunsuz bir bayram geçirmek için sağlık ve diyet uzmanları önerilerde bulunuyor.Kurban bayramında beslenme yöntemleri;


    • kurbanlığın veteriner hekim kontrolünden geçmiş olmasına dikkat edilmeli.
    • Kesilen et, o gün içerisinde tüketilmemeli. Yaklaşık beş saat oda sıcaklığında kalması gereken et, ardından 24 saat buzdolabında bekletilmeli. Ölüm sertliği denilen (Rigor Mortis) halin geçmesi bu süre zarfında gerçekleşir. Kesilir kesilmez tüketilen etler hem daha lezzetsiz, hem de mide bağırsak problemlerine yol açabilecek niteliktedir.
    • Kurban etleri sıcaklığa duyarlı besinler oldukları için bozulmaları da çabuk olabilir. Bu yüzden kesilen et buzdolabında en fazla üç gün, buzdolabının buzluk bölümünde bir hafta, derin dondurucularda ise üç aya kadar bekletilebilir.
    • Sakladığınız etler porsiyonlar haline getirilip saklanmalıdır. Çünkü çözüldükten sonra tekrar soğutucuya konulan etler besin zehirlenmelerine yol açabilir.
    • Bayram gününe hafif bir kahvaltı ile başlayın. Özellikle bayram namazı, kurban kesimi telaşına düşerek günün ilk öğününü unutan kişilerin en azından 10 adet fındık ve beş adet kuru kayısı veya bir çay bardağı kadar Çorum leblebisi ve üzüm karışımı almaları, o kişilerin biraz da olsa tok kalmalarını sağlayacaktır.
    • Bayram gününde yaklaşık 4- 5 köfte büyüklüğünde et tüketilmesi yeterli olacaktır.
    • Et yemeklerinin yanına bir tatlı kaşığı zeytinyağı eklediğiniz salatanın da bulunması o öğünü dengeli hale getirecektir.
    • Bayramların vazgeçilmezi tatlılardan ise glisemik indeksi yüksek(kan şekerini hızla yükseltip düşüren) şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar, meyveler veya alternatif olarak kuruyemişler tüketilebilir.
    • Yemek pişirirken kavurma, kızartma gibi mide asidini artıracak yöntemler yerine, haşlama, fırın veya ızgara gibi sağlıklı yöntemler uygulanmalıdır.
    • [​IMG]
    • Mangal yapacak kişilerin etin yağsız bölümünden kullanmaları ve ateşe en az 25 cm uzaklıkta eti pişirmeleri sağlanmalıdır.(Bir gün önceden taze zencefile yatırılan et daha lezzetli olur. Zencefille beraber etin kanserojen etkisinde azalma olduğu yapılan araştırmalarda görülmüştür)
    • Kurban etlerinin kuyruk, iç yağları kullanılmayacağı gibi et yemeklerine ekstra yağ olarak kullanılmamalıdır.
    • Özellikle hipertansiyon,diyabet,kalp hastalıkları gibi kronik rahatsızlıkları olanlar ve mide problemleri çekenler bayram günlerinde daha dikkatli besin tüketiminde bulunmalıdırlar.
    • Kurbanlıklardaki sakatatlar özellikle kalp- damar problemleri olan kişiler tarafından tüketilmemelidir. Sağlıklı bireylerde de sakatat önermediklerimiz arasındadır.
    • Bayram gününde en az 2- 2.5 lt su içmeyi ihmal etmeyin. Bunun yaklaşık sekiz bardağı su olmalı. Geri kalan 2- 3 bardağı ise çay, kahve kolalı içecekler gibi uyarıcı içecekler yerine yeşil çay, papatya çayı, adaçayı veya ayran olarak tüketebilirsiniz. Eğer tansiyon hastası değilseniz günde 1 şişe maden suyu da alternatifiniz olabilir.
    • Hazımsızlık veya bulantı görülen kişiler “5’li çay” ile kendilerini daha rahat hissedebilirler. 5’li çay: zencefil- papatya- tarçın- limon kabuğu- taze nane (Hepsinden birer tutam atın ve 8-10 dakika demleyin)
    • Egzersizi sakın ihmal etmeyin. Gün içerisinde 30 dakika yürüyüş yapabilirsiniz veya misafirliğe gittiğiniz yer yakınsa yürüyerek gitmelisiniz. Eğer uzaksa misafirliğe gittiğiniz eve 5-10 dakika uzaklıktaki bir yere park edip oradan yürümelisiniz.
    Çamlıca Universal Hastanesi
    Diyetisyen Samet Yağlı