Bakliyatların Faydaları

'Şifalı Bitkiler' forumunda YAREN tarafından 4 Eylül 2010 tarihinde açılan konu


  1. Bakliyat nedir, Bakliyatların yararları,faydalı Bakliyatlar nelerdir,Bakliyatların sağlığımıza Faydaları

    [​IMG]
    Geleneksel Türk mutfağının vazgeçilmez gıda maddeleri arasında yer alan bakliyat; son zamanlarda, dünyanın çeşitli ülkelerinde beslenme uzmanları tarafından yapılan çalışmalar; bakliyatın, hem beslenmemiz hem de vücut sağlığımız açısından "ne kadar önemli ve vazgeçilmez" olduğunu bir kez daha ortaya koydu.

    Lif bakımından son derece zengin olan bakliyatın, bağırsak hareketlerini düzenlediği, tokluk hissi sağladığı için de zayıflama diyetlerinde kullanılması gerektiği ifade ediliyor.

    Yavaş sindirildikleri için kan şekerini yükselterek enerji sağlayan bakliyatın, koroner kalp hastalıkları ve damar sertliğine sebebiyet veren kolesterolü içermediğini, lif içerikleri yüksek olduğu için de bağırsak hareketlerini düzenleyip, kalın bağırsak ve mide kanserlerini, kabızlığı ve mide tembelliğini önlediğini belirten uzmanlar, "Tokluk hissi sağladıklarından zayıflama diyetlerinde de kullanılabiliyor. Yapılarındaki proteaz inhibitörleri kanser oluşumunu engelliyor. Şeker hastalarında, içerdikleri nişasta sebebiyle, kan şekeri düzeyinde problem doğuracak bir artışa sebep olmamaktadır. Bakliyatı düzenli olarak yerseniz hem size gerekli bütün vitaminleri ve mineralleri almış, hem de karbonhidrat ve proteinin doğal kaynağını keşfetmiş olacaksınız.


    Nelere iyi geliyor?
    Bakliyat deyince akla ilk gelenler; kuru fasulye, nohut, mercimek, bakla, bezelye ve soya fasulyesi geliyor. Bu harika besin maddelerinin sayılamayacak kadar çok yararları var.
    İşte bunlardan bazıları;


    Kuru Fasulye

    Protein bakımından zengindir, vücuda bol kalori ve bol protein verir. Günlük bitkisel protein ihtiyacının karşılanmasında çok işe yarar. Sinirleri kuvvetlendirir. Bedenen ve zihnen çalışanlara çok faydalıdır.
    Kuru fasulye taneleri, kabuğu ile birlikte pişirilip yenilmelidir. Hazmı sağlayan maddelerin çoğu kabuğunda bulunur. Hazmı zordur. Acı biber, karabiber, kekik eklenerek hazmı kolaylaştırılır.


    Bezelye


    Kuru fasulye gibi, günlük bitkisel protein ihtiyacını karşılamada istifade edilecek bakliyelerden birisidir. Yüksek derecede protein ve nişasta içerir. Bu nedenle komple bir gıdadır. Bedenen ve zihnen çalışanlara çok faydalıdır. Hem enerji verir hem de proteini ile kasların gelişmesini ve tamirini sağlar. Günlük miktar 1 çay bardağını geçmemeli. Yanında çiğ salata, soğan, turşu bulunması çok faydalıdır.


    Mercimek

    Kan yapıcı ve süt artırıcıdır. En fazla demir içeren gıdalardandır. Ayrıca B vitaminleri ve fosforu ile de çok faydalıdır. Protein miktarı da yüksektir. Bu nedenle bedenen ve zihnen çalışanlara iyi bir enerji kaynağı ve besleyici bir gıdadır.

    Hamile kadınlara, bebeğin kanlı-canlı olmasına yarar. Anneyi de besleyerek zayıf düşmesini önler. Emzikli kadınlar da sütün miktarını ve beslenme değerini yükseltir. Mercimek, sinirleri kuvvetlendirir. Kara biber, zencefil ekerek hazmı kolaylaştırılabilir.


    Nohut
    Vücudu kuvvetlendirir. Anne sütünü arttırır. Bol idrar söktürür, vücuttaki üre asidi ve ürat tuzlarını, fazla yemek tuzunu idrarla dışarı atar. Bol fosfor, B vitaminleri ile beyni ve sinirleri dinlendirir, tamirini ve normal çalışmalarını sağlar. Bedenen ve zihnen çalışanlara çok fayda verir. Mideyi kuvvetlendirir ve iştah açar. Nohut günde en fazla 50 gram yenmelidir. Salata, soğan, turşu ile birlikte yenmelidir.


    Soya
    Sağlıklı yaşamak isteyen herkes mutlaka soya tüketmelidir.
    Soya; çok kuvvetli (etin 2 misli) proteine sahip bir gıdadır. Bol B vitamin ve mineral vardır. Hem nişastası ve hem de yüzde 30'dan fazla yağı ile çok kuvvetli enerji verir. Adalelerin, sinirlerin, kemiklerin gelişmesini sağlar. Sahip olduğu ve nadir yiyeceklerde bulunan lesitin maddesi ile beynin çalışmasını artırır. Hazmı kolaydır. Çok kuvvetli olduğu için günde 25 gram yeterlidir. Yemeklerde, çorba ve garnitür olarak yenilir. Salata, soğan, turşu ile yenilmelidir. Guatrı olanlar veya olmaktan korkanlar yememelidir.