Antrenman Planlaması Çeşitleri - Antrenman Planlaması Hakkında Bilgi

'Spor Gündemi' forumunda YAREN tarafından 15 Mayıs 2011 tarihinde açılan konu


  1. Antrenman Planlaması,

    Antrenman Planlama Hakkında Bilgi


    Antrenman Planı Çeşitleri

    •Birim Plan

    •Mikro Plan

    •Makro Plan

    •Yıllık Plan

    •4 Yıllık Plan

    •Doğu Avrupa ‘da yüksek verim amacı ile seçilmiş çocuklar için daha uzun süreli planlar (8-16 yıl) da kullanılmaktadır

    Antrenmanda Antrenörün Görevleri

    •İlk olarak, 4 yıllık uzun bir dönem sonunda elde edilecek antrenman hedeflerini belirler

    •Yıllık Plan hazırlanarak her bir yıl için verim ve antrenman öğelerinin amaçlarını belirler

    •Yıllık planın ve yarışma takviminin genel amaçları makro ve mikro planlar kullanılarak hazırlanır

    • Tüm bu planlar en kısa süreli antrenman olan antrenman birimi planı ile meydana gelir




    Antrenman Birimi

    •Öğrenme

    –Yeni beceriler ve taktik bilgisi kazanma

    •Tekrar

    –Becerilerin geliştirilmesi

    •Becerilerin Mükemmelleştirilmesi

    –Teknik, taktik ve fiziksel kapasitenin en üst seviyeye ulaştırılması

    •Değerlendirme




    Antrenman Birim Biçimleri

    •Bireysel Antrenman Birimler

    –Sporcunun özelliklerine uygun çalışma programı

    •Grup Antrenman Birimleri

    –Takım ruhunun ve iradenin geliştirilmesini sağlar

    •Karma Antrenman Birimleri

    –Bireysel ve grup çalışmalarının birlikte yapılması

    •Serbest Antrenman Birimleri

    –Sadece tecrübeli sporcularla sınırlandırılmalıdır Antrenör, sporcu üzerindeki denetimini azaltsa da karşılıklı güvenin geliştirilmesinde büyük avantaj sağlar


    Bir Antrenman Biriminin Yapısı

    Deneyimli sporcular için, müsabaka döneminde:

    •Hazırlık (ısınma)

    •Çalışmanın Ana Bölümü

    •Bitiriş

    Yeni başlayanlar için hazırlık döneminde:

    •Giriş

    •Hazırlık

    •Ana Bölüm

    •Bitiriş

    GİRİŞ

    •Sporcuların bir araya getirilmesi



    •Antrenmana katılan sporcu sayısının belirlenmesi



    •Planlanmış amaçların aktarılması (görsel,işitsel)



    •Antrenmana motivasyonun sağlanması



    HAZIRLIK (ısınma)

    •Bu bölümde amaç, antrenmanın hedefine yönelik fizyolojik ve psikolojik olarak hazırlanmak ve



    •Yapılacak olan spor branşının türüne, çevresel faktörlere ve sporcunun fiziksel hazırlık düzeyine göre iyi bir ısınma yapmaktır



    Antrenmanda Ana Bölüm

    Bu bölümde teknik, taktik, koordinatif ve motorik özelliklerin geliştirilmesi veya pekiştirilmesi amaçlanır

    Korobov, antrenman biriminin içeriğinin düzenlenmesinde şu sıralamayı öne sürmektedir

    –Teknik - Taktik

    –Sürat

    –Kuvvet

    –Dayanıklılık




    Antrenmanda Teknik ve Taktik

    •Antrenman biriminin başında yapılması gerekliliği, sinir hücreleri dinlenmiş durumda iken öğrenmenin daha etkili olduğu gerçeğine dayanmaktadır

    •Eğer sürat, kuvvet ve dayanıklılık çalışmalarından sonra yapılırsa bellekte kalma yorgunluk tarafından engellenecektir

    SÜRAT

    •Süreleri oldukça kısa olsa da, şiddetleri çok yüksektir

    •Sporcunun dinlenik ve bütün potansiyelini kullanmasını gerektiren çalışmalardır

    •Bu yüzden kuvvet, dayanıklılık gibi çalışmalardan önce yapılmalıdır

    KUVVET

    Ağır yüklerle yapılan çalışmalar hızı azalttığı için kuvvet geliştirici bütün alıştırmalar, teknik ve sürat antrenmanlarından sonra yapılmalıdır

    DAYANIKLILIK

    Genel ve özel dayanıklılığı geliştirme amacıyla yapılan alıştırmalar genellikle birimin son bölümüne gelecek biçimde planlanır

    Bu tür alıştırmalar oldukça zorlayıcı ve yorucu olduklarından dolayı bu alıştırmalar sonrası sporcunun beceri kazanacak ya da süratini geliştirecek bir durumda olması çok zordur

    Antrenmanda Ana Bölüm Hedefleri

    Her antrenman birimi için ana bölümde ulaşılacak amaç belirlenmelidir
    Ancak, çok sayıda amaç hedeflenmemelidir

    Her birim de 2-3 ‘ten fazla hedef belirlenirse bunların etkili bir biçimde başarılması zorlaşır Bu da sporcunun gelişme hızını yavaşlatır
    Amaçlar ;sporcunun düzeyi, mikro ve makro hedeflerle bağlantılı olmalıdır

    Antrenmanın Bitirilişi

    Ana bölümde yapılan yorucu çalışmadan sonra sporcunun fizyolojik ve psikolojik olarak normale dönebilmesi için şiddetin yavaş yavaş düşürülmesi önerilmektedir (sf 203 şekil 33)

    Bunun asıl nedeni;

    Soğuma boyunca yenilenme hızının pekişmesi ve

    Kanda biriken laktik asidin daha çabuk elimine edilmesidir

    Mikro Plan

    Haftalık antrenman programıdır

    Antrenman dönemine, amacına, kapsamına, şiddetine ve metoduna göre düzenlenir

    Sporcunun yüklenme-dinlenme özelliğine ve yarışma takvimine göre değişkenlik gösterir

    Ozolin’e göre (1971) bir mikro plandaki antrenman birimlerinin sıralaması

    Orta şiddette tekniğin geliştirilmesi

    Submaksimal ve maksimal tekniğin geliştirme

    Kısa sürede hızın geliştirilmesi

    Anaerobik dayanıklılığın geliştirilmesi

    % 90-100 şiddette kuvveti geliştirme

    Orta ve düşük şiddette kassal dayanıklılığı geliştirme

    Yüksek ve doruk şiddette kassal dayanıklılığı geliştirme

    Doruk şiddette kalp-solunum dayanıklılığını geliştirme

    •Orta şiddette kalp-solunum dayanıklılığını geliştirme



    Sonuç olarak;

    1- Teknik ve Taktik

    2- Hız ya da kassal dayanıklılığı geliştirme

    3- Kuvveti geliştirme

    4- Genel dayanıklılığı geliştirme

    Romalılara göre,

    repetita mater studiorum est”

    Tekrar çalışmanın anasıdır

    Benzer alıştırmaların birkaç defa tekrarlanması teknik bir öğeyi yada bir biyomotor özelliği geliştirmek için zorunludur

    Bir antrenmanın etkisinin görülebilmesi için, aynı tür antrenman birimleri aynı mikro plan içerisinde 2-3 defa tekrarlanmalıdır

    Antrenman öğelerinin çalışma sıklıkları

    Mikro plan oluşturulmasında yöntemsel ölçütler

    Yüklenme- Dinlenme ilişkisi çok önemlidir

    Ozolin’e göre haftada 2 den fazla sınırsal yüklenme olmamalıdır

    Haftada 1 gün aktif dinlenmeye ayrılmalıdır ve maksimum şiddetteki bir yüklenmeden sonra gelmelidir

    Antrenman Mikro Plan Hazırlama Ölçütleri

    Mikro planın hedefi belirlenir

    –Antrenman düzeyini koruma ve gelişim

    –Dengeleyici

    –Geçiş

    Antrenman birimlerinin

    –Sayısı

    –Kapsamı

    –Şiddeti belirlenir

    Ortalama yüklenme şiddetleri belirlenir

    – Düşük şiddet

    – Maksimum şiddet

    Antrenman Birimlerinde kullanılacak yöntemler belirlenir

    Yıllık plandan alınan test ve yarışma günleri belirlenir

    Mikro plan genellikle düşük ya da orta şiddetli antrenman birimleriyle başlar ve şiddetli olanlar ile devam eder

    Önemli bir yarışma öncesi kişi sadece bir maksimum yüklenmeli mikro plan kullanabilir

    Bu da yarışma başlangıcından 3-5 gün önce olmalıdır