Adet Döneminde Beslenme

'Kadınca' forumunda Gazel tarafından 10 Şubat 2011 tarihinde açılan konu


  1. Adet döneminde yiyecekler hakkında bilgi

    Kadınların büyük bir çoğunluğu regl olmadan birkaç gün önce aşırı yorgunluk, hassasiyet, sıkıntı, asabiyet, göğüs ağrıları, karın şişmesi, kabızlık, sivilce çıkması gibi rahatsız edici sorunlarla karşılaşırlar Bütün bu belirtiler normaldir ancak, kısa bir süre için bile olsa kadınların hayatını alt-üst etmeye yeter Doğurganlık çağındaki kadınlarda her ay yaşanılan bu dönemlerde bazı değişiklikler oluşmaktadır Bunlar:

    * Vücutta sıvı birikimi nedeniyle vücut ağırlığı artmakta ancak, adet döneminden sonra normale dönmektedir
    * Bu dönemde magnezyum düzeyi azalmakta, tatlılara karşı istek artmaktadır
    * Sinirsel gerginlik oluşmaktadır
    * Kanaması fazla olanlarda demir yetersizliği anemisi gelişmektedir

    Bu dönemde dikkat edilmesi gereken noktalar şöyle sıralanabilir:

    - Bu dönemlerde beslenmenin yeterli ve dengeli olması, stresten uzak durulması, alkol, sigara, kahve ve aşırı çay tüketilmemesi, tuz kullanımının iyice azaltılması bu belirtileri asgari düzeye indirecektir
    - Eğer regl olmadan önce içinde bolca B6 vitamini bulunan besinler ve lifli gıdalar ile beslenip, tuzdan ve kafeinden uzak durursanız regl dönemini daha rahat geçirirsiniz
    - Sinir sistemine olumlu etkileri nedeniyle B grubu vitaminlerinin yeterli tüketimine özen gösterilmelidir
    - Fazla tatlı ve karbonhidrat tüketmemeye özen gösterilmelidir
    - Demirden zengin yiyecek tüketimine dikkat edilmelidir
    - Magnezyum içeren besinlerin tüketimi artırılmalıdır

    Adet dönemi öncesi 1 hafta boyunca, metabolik hızda artış olmakta, bu nedenle günlük enerjiye ek olarak ~ 200 kkal ekstradan tüketilmelidir Bu dönemde, vücutta su toplanması ve ağırlık artışına bağlı şişmanlık hissi nedeniyle enerjisi az diyet tüketimi yaygındır Bu dönemde asla katı bir diyet yapılmamalı, hatta ek enerji tüketilmelidir

    Regl öncesi eğer idrar kesilme sorununuz varsa sofranızdan tuz ve tuzlu yiyecekleri kaldırmalısınız Yemeklerinizi lezzetlendirmek için domates, biber, nane, maydanoz ya da dereotu kullanabilirsiniz

    Regl olmadan önceki günlerde bal, reçel, pekmez, çikolata, pasta, dondurma, tatlı gibi basit karbonhidrat içeren gıdalardan kaçınmalısınız Bunun yerine ekmek, pilav, makarna, patates gibi kompleks karbonhidrat içeren besinleri tüketmelisiniz

    B6 vitamini ve magnezyum eksikliği sinirlere zarar verir, cilt sorunları, kas güçsüzlüğü ve kas ağrısı yapabilir Demir eksikliği; halsizlik, yorgunluk, isteksizlik, enfeksiyonlara dirençsizlik, konsantrasyon zorluğu yaratır Bu yüzden regl döneminde et, karaciğer, balık, yağlı tohumlar (fındık, yerfıstığı, badem ve ceviz), yumurta, süt, kurubaklagiller, yeşil yapraklı sebzeler ve kuru meyvelerin tüketimini artırmalısınız Ayrıca bu dönemde kan dolaşımını etkileyen içeceklerden uzak durulmalıdır Öte yandan adaçayı içmeniz, bu dönemi daha rahat geçirmenizi sağlayacaktır