2012 Dil Anlatım Kitabı Cevapları

'Ders notları' forumunda ZeuS tarafından 10 Kasım 2011 tarihinde açılan konu


  1. 2012 Dil Anlatım Kitabı,
    2012 Dil Anlatım Cevapları
    2012 dil ve anlatım kitabı cevapları

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları; bir bölümü eklenmiştir umarım faydalı olur..

    Sayfa 5
    a ) çünkü ; duygularımız karşıdakine iletişimle aktarırız.
    b) çünkü ; isteklerimizi daha iyi belirtiriz.
    c) çünkü ; yardımlaşma gereklidir.
    d) çünkü ; anlatamadığımız birçok şeyi iletişimle anlatırız.

    Sayfa 6
    TABLO
    Gönderici (anne) , ileti (ödevini yaptın mı) , Kanal (sözlü) , Alıcı (çocuk) , Dönüt (ödevimi yaptım)
    bağlam (ev ortamı)

    Resim altındaki boşuklar ;
    a.Gönderici : Trafik Lambaları
    b.İleti : Aracın durması gerektiği
    c.Alıcı : Araç içindeki adam
    ç.Dönüt : Araç duruyor
    d.Bağlam : Cadde

    Sayfa 7
    8.ETKİNLİK : Basın milletin müşterek sesidir.
    9.ETKİNLİK :Oduncu : Odun toplama zamanı
    Çiftçi : Hasat Zamanı
    Öğretmen :Okulların açılması
    10. ETKİNLİK : Sosyal Gösterge : Hastanelerdeki "sus" işareti .
    Dil Göstergesi : Kitap
    Doğal Gösterge : Ağaçların Yaprak Dökmesi

    Sayfa 8
    12.ETKİNLİK
    Dil göstergesi ve dil dışı göstergeler vardır.
    Dil dışı göstergeler : simgeler (ör:bayrak) ve doğal göstergeler ..vs.
    Etkili gösterge dil ile yapılan göstergedir.

    Sayfa 9
    15.ETKİNLİK :
    kulgak / kulak , kangı / hangi , edgü / iyi , kadgu / kaygı

    ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
    1.soru : Gönderici : baba , ileti : arkadaşlarımınız kalbini kırmamak gerektiği
    dönüt : arkadaşlarla kavga etmemek gerekir , alıcı : oğul

    devamı sayfa 10 da yani arka sayfada ;

    SAYFA 10
    2.SORU : 1.boşluk : varlık , 2.boşluk : gösterge bilimi
    3.SORU : Y , Y
    4.SORU : A
    5.SORU : B , 6.SORU : E , 7.SORU : B , 8.SORU : A

    Sayfa 11
    Hazırlık Soruları ve Cevapları
    soru-1)Çevrenizdeki insanlarla nasıl iletişim kurduğunuzu anlatınız.
    *Çevremizdeki insanlarla genellikle dil aracılığıyla iletişim kurarız.Fakat bunun dışında iletişim kurarken beden dilimizi yani jest ve mimiklerimizide kullanırız.
    *iletişim kurarken bazı hususlara dikkat etmeliyiz.Karşımızdaki bireye toplumsal kurallar dahilinde davranmalı ve saygı göstermeliyiz.
    soru-2)Konuşma yetnğnzibir süreliğine kullanamazsanız neler olabileceğini belirtiniz.
    *konuşmak her insanın en temel ihtiyaçalrından biridir.Bu ihtiyacı gideremeyen insan iletişimi farklı yollarla gerçekleştirmeye calısır.İnsan iletişim kurmk için jest ve mimiklerini ve ya yazıyı kullanabilir.Fakat bunların hiçbiri konusmanın yerini tutamaz.Çünkü konuşmak insanın kendini en rahat ifade ettiği iletişim şeklidir.
    *Doğrudandır araç istemez.
    soru-3)yanlış anlaşldğnz br drmda hisstklernzi söyleyiniz.
    *Yanlş anlaşılmak hiç kimsenin hoşlanacağı bir durum değildir.Bu yüzden kendimizi ifade ederken seçtiğimiz sözcüklere,tavrımıza,beden dilimize fazlasıyla dikkat etmeliyiz.
    soru-4)İletşm denince aklnza gelenleri yazınız.
    *İletişim denince akla insanların duygu,düşünce ve bilgilerini birbirlerine herhangi bir yolla iletmeleri akla gelir.
    soru-5)Bildiğiniz iletişim yollarını yazınız.
    *Dİlle gerçekleştirilen iletişim.
    *Jest ve mimiklerle grçklştrln iletşm.
    *Resim,şekil,çizgi gibi sembollerle grçklştrln iletşm.
    *simgelerle grçklştrln iletişim.

    İletişim Çeşitleri
    -Konuşarak
    -Yazarak
    -Resim çizerek
    -El-Kol hareketleriyle
    -Gazete ve Televizyon
    -Simgelerle


    SAYFA 13
    1. etkinlik-)
    Dil ile yapılan iletşm dil dışı iletişimden daha etkilidir.Çünküğ bu iletişim şekli ile vermek istediğimiz mesajı en kısa ve anlaşılır şekilde kolaylıkla verebiliriz.
    2.etknlk-)
    Kullanma ve içme sularının saglıga zarar vememesi için belirli oranlarda zararlı maddelerden arınmış olması gerekir.
    ^^Koku bulunmamalı,çözülmş oksjen en azından litrede 6 mg olmalıdr^^
    ^^Karbondiokstn bulnması az miktarda hidrokarbonat içermesi suya ayrı bir lezzet kazandırır.
    3.etkinlik-)
    Bir fiilin hiç bir türetme eki almamış haline basit fiil denir.

    SAYFA 14
    3. Sorunun cevabı : Edebi İşlev
    4.Sorunun cevabı : Şiirsel İşlev

    SAYFA 15
    8.ETKİNLİK TABLO
    ---> Dilin İşlevleri
    Heyecan Bildirme İşlevi : Birden karşıma çıkmasın mı!
    Alıcıyı Harekete Geçirme : Hemen yanıma geliyorsun.
    Dil Ötesi : Nokta , cümle sonuna konulan bir işarettir.
    Şiirsel : Çatma kurban olayım çehreni ey nazlı hilal !
    Kanalı Kontrol : Acaba sorular doğru mu cevaplandı?
    Göndericilik : Felsefe düşünce bilimidir.

    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
    1.Dil , insanın anlatma kabiliyetinin en gelişmiş aracıdır. Doğru (x) Yanlış ( )
    Dil , insanlar arasında iletişimi sağlayan en önemli araçtır . Doğru (x) Yanlış ( )

    2.Cevap "E" şıkkıdır.
    Çünkü ;
    I . Dil Ötesi İşlev'de kullanılmıştır.
    II.Göndericilik
    III.Alıcıyı Harekete Geçirme
    IV.Kanalı Kontrol işlevi'nde kullanılımıştır.


    3. Dilin İnsan hayatındaki Önemi sorusunun cevabına ulaşmak için tıklayın

    Sayfa 17
    TABLO
    Kültür ve DİL
    -İkisi de değişim içerisindedir.
    -İnsan ile birlikte dil ve kültür de vardır.
    -Millet kültürünü dil ile geleceğe taşır.
    -Kültür topluma ait unsurları taşır, dilde kültürü.
    -Dil gündelik yaşamı oluşturur, kültür düzenler.

    Sayfa 19

    2.yukarıdaki verilen metinlerde konuşma dilinde yazı diline……..

    KONUŞMA DİLİ YAZI DİLİ
    ööretmen -egt; öğretmen
    duyduuma -egt; duyduğuma
    ayrılcakmışsınız -> ayrılacakmışsınız
    iişallah -egt; inşallah
    dooru -> doğru
    diildir -> değildir
    eyer-> eğer
    hakkaten -> hakikaten
    diyer -> diğer
    öörencileriniz-> öğrencileriniz
    üzülücez-> üzüleceğiz
    herkez-> herkes
    geş-> geç
    te-> de
    deyerinizi -> değerini v.b….


    Sayfa 20
    4.etkınlık
    ağız,şive,insan,gelenek görenek,konuşma,lehçe denir



    SAYFA 23 - 24
    ÜNİTE SONU ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME CEVAPLARI
    1-)A
    2-)D
    3-)A
    4-)E
    5-)A
    6-)D
    7-)C
    8-)C
    SAYFA 27

    1. KÖKEN: soy, asıl.
    3.kütüphanede kitaplar daha toplu, düzenli,herhangi bir kitap arandığında bulma kolaylığıolabileceği için sınıflandırılır.
    4.dillerin hepsi ortak bir soya sahiptirve bu diller zaman içerisinde soylarından kopup kendi soylarını oluşturmaya başlar, akrabalıklar oluşur.
    5.ortak dil ailesine mensup dillerin aynı yapıda olması gerekmez.çünkü diller sürekli yenilerme değişme içerisindedir, dil ailesinden kopabilir.
    6.türk dili geni bir tarihe sahiptirve yenileşme içerisindeçeşitli kollara ayrılmıştırböylece daha geniş coğrafyalara ayrılmıştır.
    SAYFA 29
    1. ETKİNLİKTek Heceli Diller: Çince, Tibetçe ve Afrika dilleri.
    Eklemeli diller: Türkçe, Moğolca ve Macarca.
    Çekimli Diller: Arapça,İngilizce ve Fransızca.
    SAYFA 30

    ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME 1-)
    …….Akraba diller ya da diller ailesi denir.
    …….Hint-Avrupa

    2-) Doğru
    Yanlış, Çünkü çekimli dildir.
    Yanlış, çünkü moğolcadır.
    Yanlış, Çünkü Bantu dil ailesindendir.

    3-)E
    4-)C
    5-)B
    6-)E
    7-)A


    Sayfa 31
    Hazırlık
    1. türk diline bilimsel olarak yaklaşılması ve dilimizin kuralalrının bilimsel metodlarla net bir şekide ortaya konulması dilin kaynağı hakkında bilgi sahibi olmamız gerektiğini ifade etmek istemiştir.
    2. 8 yy göktürk yazıtlarında geçmiştir.
    3. kültürel ve sosyal gelişmeler
    savaşlar ve göçler
    4.dilde değişme:dilin zaman içinde sosyal kültürel ve siyasi nedenlerden dolayı değişim göstermesidir.
    dilde gelişme:dilin özünden kopmadan doğal yollarla zaman içinde gelişmesidir.
    dilde yozlaşma:dilin özünden uzaklaşması ve özelliklerini yitirmesidir.

    sayfa 36
    3. etkinlik
    bilge kağan yazıtı - eski türkçe göktürk dönemi
    altın yaruk - eski türkçe göktürk dönemi
    divanü lügat-it-Türk - eski türkçe karahanlı dönemi
    çalıkuşu - türkiye türkçesi
    fuzuli divanı - osmanlı türkçesi
    yunus emre divanı - eski anadolu türkçesi
    muhake - metü’l-lügateyn - çağdaş
    nutuk - türkiye türkçesi
    devlet ana - türkiye türkçesi

    ölçme değerlendirme
    1.) göktürk
    2.) doğru,doğru,-,yanlış
    3.)e)karahanlı türkçesi

    sayfa 39- 40 test
    1-b
    2-c
    3-a
    4-e
    5-e
    6-d
    7-b
    8-d
    9-a

    1.soru
    üçüncü şahsın şiirinde noktalama işaretleri yok bu yüzden vurgu ve tonlamaya önem verilmez düz yazı gibi okunur ötekisinde ise vurgu ve tonlamya önem verilir çünkü nerde durup nerde sesimizi yükseltçeğimizi biliriz
    2.soru
    duraklama yerleri noktaların olduğu cümleler
    3.soru
    duraklamalar anlamı etkiler

    1)perili köşk hikayesinde diyalog bölümleri farklı ses tonları ile söylenir.
    2)farklı ses tonlarıyla ses tonları ile söylendikleri zaman değişlikler olur
    3)arkasındaki:
    parlıyordu=küçük ünlü uyumuna uymaz. ünlü daralması vardır.
    gösterdiğim= yumuşama vardır.söyleyişiyi kolaylaştırır
    tavuğu=küçük ünlü uyumunu bozar. yumuşama vardır söyleyişiyi kolaylaştırır
    gözüyle=ünlü düşmesi,takılaşma,"y" kaynaştırma harfidir
    hissetmeyince=ünsüz türemesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır.
    hükmetmezdi=ünlü düşmesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır
    görünüyor=büyük ünlü uyumuna ve küçük ünlü uyumuna uymaz !


    5. etkinlik
    Bir solukta okumaya çalıştığımız metinde noktalama işaretleri yok.Bu yüzden duraklamadan,vurguya dikkat etmeden okuyoruz. Bu da metinden hiç birşey anlamamamıza sebep oluyor.
    Diğer metinde ise noktalama işaretleri var. Noktalama işaretlerine,vurguya,tonlamaya dikkat ettiğimiz için metin rahatlıkla anlaşılabiliyor.
    6.etkinlik
    noktalama işaretlerine ve anlama dikkat ederim
    7. etkinlik
    1. zorlaştırıyor
    2. eder özellikle tutukluk kusuruna sahip olan kişilerde
    3. evet çünkü okuması güçlü olmayan bir kişi ikinci okumada bazı boğumlama kusurlarını düzeltebilir
    4. duraklardaki nefesi göstermektedir


    4.Soru = O = yuvarlak-kalın-geniş
    U =yuvarlak-kalın-dar
    A =geniş-kalın-düz
    Ö=yuvarlak-ince-geniş
    E=düz-geniş-ince
    I=kalın-dar-düz
    İ=ince-dar-düz

    ölçme değerlendirme
    1.tonlama , durak
    2.d/y
    3.gi/yok/iz/tah/şak/dan/ba/du/şim/çık/lan/çü/miş/bak/bak/bek/daş/ten/yar

    sayfa 48
    anlama ve yorumlama
    2)vurgu ve tonlamaya dikkkat etmeliyiz.kelimeleri doğru telaffuz etmeliyiz.
    4) söyleyişi zorlandıran ses, ''koşullandırılmıştık''


    SAYFA 49
    12.ETKİNLİK
    verdiğin budur gayretim
    bundan başka uyamıyorsun doktor bey,
    üç sepet yumurta sabah kahvaltım,
    teker teker sayamıyorsun doktor bey

    iki tabak pilav bir yanık ayran,
    ister yağlı olsun isterse yayvan,
    yanına kesiyorsun beş kilo soğan,
    yiyosun yiyosun doyamıyorsun doktor bey.
    AŞIK KARAMEHMET

    Sayfa 49
    ÖLÇME DEĞERLENDİRME
    1)şiiri okurken sesin yükselip alçalmasına tonlama denir.
    şiiri okurken nefes alıp verdiğimiz yere durak denir.
    2)D,Y
    3)yokmuş -muş açıkgöz -göz
    izmir -iz aslanağzı -na
    kütahya -ta gözlükçü -lük
    uşak -şak incelmiş -miş
    makedonya -don bakkal -kal
    babaeski -ki kelebek -le
    anadolu -do vatandaş -tan
    şimdi -di gerçekten -ten
    kapatıyordu -tıyordu
     



  2. Cevap: 2012 Dil Anlatım Kitabı Cevapları

    Sayfa 50
    6.Soru
    sert ünsüzler yumuşak ünsüzler
    sürekli ünsüzler : f,h,s,ş ğ,l,m,n,r,v,y,z,g
    süreksiz ünsüzler: ç,k,p,t b,c,d,g


    2. ETKİNLİK :
    AİLE : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz
    MİLLET:Türkçe kelimelerde iki ünsüz yan yana bulunmaz
    AD : -
    SAAT : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz
    TREN :türkçe kelimelerin başında iki ünsüz yan yana bulunmaz
    PLAN : '' '' '' ''
    VİRAJ :türkçe kelimeler ''J'' harfi ile bitmez
    JETON : türkçe kelimeler ''j'' harfi ile başlamaz
    KATİP : türkçe kelimeler de ince ''A'' harfi yoktur
    KAĞIT : türkçe kelimelerde ince ''A'' yoktur


    3. ETKİNLİK

    ÜNLÜ (HECE DÜŞMESİ) : İLERLE-
    ÜNLÜ TÜREMESİ : azıcık
    ÜNSÜZ YUMUŞAMASI : kaşığı
    ÜNSÜZ TÜRMESİ : hakkı
    ÜNLÜ DARALMASI : anlıyor
    ÜNSÜZ DÜŞMESİ : yüksel-
    ÜNSÜZ BENZEŞMESİ: sınıfça

    sayfa 52

    anlama yorumlama

    1-çok, hanımeli çanakkale atatürk kelimelerinde ünlü uyumları aranmaz çnkü birleşik sözcüklerdir...

    (2soru): elma: "e" ince sesli "a" kalın seslidir byk ünlü uyumuna uymaz... "ANNE" : "a" kalın sesli "e" ince sessli dir byk ünlü uymna uymz... çamur: "a"düz ünlüsünden snra "a,e,ı,i," düz ünlsnden bir tnesi gelir "u"yuvarlak ünlüsü gelmez tavuk:"a"düz ünlüsünden snra "a,e,ı,i" bir tanesi gelir "u" ünsüzü gelmez
    3.sorunun cevabı
    kalınlık incelik uyumu B.Ü.U=geliyor,gülerken,yarınki ,sabahleyin,ekşimtrak,turunçgil

    sayfa 53 tablo;

    Kelimeler------------- Ses olayı

    Toprağa------- ünsüz yumuşaması
    omzunda------ ünlü düşmesi
    orağın--------- ünsüz yumuşaması
    sarpça-------- ünsüz benzeşmesi
    yurda-----------ünsüz yumuşaması
    yükselen--------ünsüz düşmesi
    kalbe------------ünsüz yumuşaması
    sesizce----------ünsüz türemesi
    alnına---------- ünlü düşmesi
    tavrını---------- ünlü düşmesi

    Sayfa 54 ve 55
    1-
    b,c,d,g,ğ ünsüz yumuşaması
    p,ç,t,k " benzeşmesi
    hece düşmesi " düşmesi
    ünlü türemesi " türemesi
    2-D,D,D,D,D
    3-B 4C 5C 6A

    Sayfa 55
    Ölçme ve Değerlendirme
    4. C)
    5. C)Olayı ona da başdan sona anlat.
    6. A)Elini hafifçe omzuma koydu, kulağıma eğildi.
    7. Ünsüz yumuşaması

    ölçme değerlendirme 8.soru tablo
    1-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uyuyor
    2-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uyuyor
    3-b.ü.u uymuYOR..........k.ü.u uymuyor
    4-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uymuyor
    5-b.ü.u uymuyor...........k.ü.u uymuyor
    6-b.ü.u uymuyor...........k.ü.u uymuyor
    7-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uyuyor
    8-b.ü.u uymuyor...........k.ü.u uymuyor
    9-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uymuyor
    10-b.ü.u uymuyor(-ken ekinden dolay).........k.ü.u uyuyor..!!

    SAYFA 58:
    5.ETKİNLİK:
    yanlış yazılmış kelimeler-kelimelerin doğru yazımı-yazılış sebebi
    - tv'de: TV de: tv büyük yazılır.
    - baştanbaşa: baştan başa: ikilemeler ayrık yazılır.
    - evde ki hesap: evdeki hesap: ek olan -ki bitişik yazılır.
    - deniz altı(araç): denizaltı: birleşik yazılır.
    - yaptıki: yaptı ki: bağlaç olan -ki ayrı yazılır.
    - geldi: Geldi: cümledir. cümleler büyük harfle başlar.
    - Ahmet bey: Ahmet Bey: özel isimlerden sonra gelen ünvanlar büyük harfle başlar.
    - hiçmihiç: hiç mi hiç: -mi ayrı yazılır.
    - gelmiyen: gelmeyen
    - bir takım(insanlar): birtakım

    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
    1- 1. boşluk: birleşik
    2. boşluk: birleşik
    2-D, Y, Y
    3-D
    4-E
    5-D
    6-B
    7-E
    8-kelimelerin doğru yazılmış halleri: burnuna, Kazakça, terk etmek, redetmek, anlayacak, büyükçek, Karabük'e 23'te
    9-bağlaç olan -ki, ek olan -ki, ilgi eki olan -ki

    SAYFA 62:
    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
    1- 1.boşluk: üç nokta
    2.boşluk: iki nokta
    3.boşluk: -
    4.boşluk: tırnak işareti
    5.boşluk: parantez
    2-D, D, Y, D
    3-D
    4-E
    5-A
    6-A
    7-D
    8-D
    9-B


    SAYFA 64-65

    1. A
    2. C
    3. A
    4. D
    5. E
    6. B
    7. B
    8. B
    9. C
    10. E
    11. D
    12. A
    13. B
    14. C
    -ki, ek olan -ki, ilgi eki olan –ki


    69 hazırlık
    1 )kökler ağaçlar için önemli organlardır çünkü ağaçların hayat kaynağı can damarı kökleridir ağacın kökü kurursa ağaçta kurur
    2)değiştirilirr örneğinn armut ağacınaa elma aşısı yapılırr genleriyle oynanılır elma meyve verir
    3) kelimeler kök halinde bulunur veya köklere bazı eklerin eklenmesiyle oluşur
    4)oluşurr
    5)dildeki gelişme ve değişme dilin canlı bir varlık olmasının kanıtıdır

    İnceleme
    1) heves isim kök
    bil fiil
    göz isim
    ***** isim ve fiil
    2)ser kök
    gi yapım eki
    le çekim eki
    5)çiçek basit
    ayırtılmış türemiş
    doksan basit

    2.Etkinlik
    isimden isim yapan kitap-çı arka-daş
    fiilden isim yapan kaç-ak uy-um
    fiilden fiil yapan anla-t
    isimden fiiil yapan baş-la
    3.Etkinlik
    sırayla yasıorum
    doğru
    göz
    git
    yarat
    inan
    ağla
    yaş
    dar
    garip
    tembel
    süz
    dinle

    sözcüğün türetilen yeniş sözcükler arasında bir ilişki vardır çünkü kökün üstüne ekler eklenerek yapılır

    etkinlik 4)
    dil birimleri ekleri sözcüklere yeni anlam katar sözcük üretir



    6.etkinlik
    basit kelimeler su,çabuk,adam,bardaklarıı,erkekler,kadıni ihtiyarı,kadına...türemiş kelimeler:boyacısı,satan,boyalı,şekerci,iziznli,saygılı,parl atıp,ıslanıca,boyama,işlem,tutku,
    birleşik kelimeler:ayakkabı ,cumartesi


    alıntı