Bağışıklık Sistemini Güçlendirmek İçin Ne Yapılmalı?

Konusu 'Bunları biliyormusunuz' forumundadır ve By RiZeLi tarafından 8 Temmuz 2010 başlatılmıştır.

  1. By RiZeLi

    By RiZeLi Üye

    Bağışıklık Sistemini Güçlendirmek İçin Ne Yapılmalı?
    Bağışıklık Sistemini Güçlendirmek
    Bağışıklık Sistemi




    Bağışıklık sistemi insan vücudunun en karmaşık sistemlerinden biridir. Temel görevi vücuda giren ye da oluşan yabancı yapılara (virüs, bakteri, kanser hücresi) karşı korumaktır. Bağışıklık sisteminin desteklenmesi ve güçlendirilmesi; bireyin hastalıklara karşı direnç kazanmasına, oluşabilecek diğer hastalıklara karşı riski en aza indirmekte önemli bir yere sahiptir.

    Bağışıklık sisteminizin zayıfladığını nasıl anlarsınız; soğuk algınlığına kolay yakalanıyorsanız ve bu yılda 2-3 defa ve fazlası oluyorsa, sık sık aftlar görülüyorsa, kronik enfeksiyonuz varsa bu durumda gerçekten bağışıklık sistemi üzerin de durmanız gerekir.

    Sadece bağışıklık sisteminin zayıf olduğu durumlarda bile bu hastalıklar ortaya çıkabilmektedir. Yani zayıf bir bağışıklık sistemi enfeksiyonlara kolay yakalanmanıza, tekrarlayan enfeksiyonlar ise gittikçe zayıflayan bir bağışıklık sistemi ortaya çıkararak sizleri bir kısır döngünün içerisine çekmeye başlar.

    O zaman bağışıklık sisteminin çeşitli yollardan desteklenmesi gerekmektedir. Bunu en önemli sağlayıcıları arasında ise yaşam tarzı değişikliği ve beslenme desteği gelmektedir.

    Yaşam tarzı değişikliği olarak öncelikle yapılması gereken stresten uzak durulmasıdır. Stres öncelikle çeşitli hormonların seviyesini değişikliklere neden olurlar. Bu hormonların etkileri sonucunda ise bağışıklı sistemi zarar görür. Bu baskılanma düzeyi ise tabiî ki stresin büyüklüğüyle alakalı olarak değişmektedir.

    Bireylerde sağlıklı bir yaşam tarzı benimsenmesi sağlıklı bir bağışıklık sisteminin de temelini oluşturmaktadır.
    İyi bir bağışıklık sistemini etkileyen yaşam şekilleri;
    · Sigara içmemek
    · Düzenli bir beslenme alışkanlığı
    · Olması gereken vücut ağırlığı
    · Sebze ve meyve tüketimi yükselmesi
    · Düzenli egzersiz
    · Hayvansal kayaklı besinlerden istenilen düzeyde tüketilmesi
    · Düzenli bir uyku
    Bağışıklı sisteminin düzenli ve etkili çalışmasında bir diğer önemli faktör ise beslenme düzeyi yer almaktadır. Bireylerde besin yetersizliği, aşırı karbonhidrat tüketimi (özellikle şeker tüketimi), alerjen besinler ve birçok diyetsel yanlışlıklar bağışıklık sistemi üzerinde olumsuz etkiler yaratmaktadır.

    Sağlıklı olmanın temelinde bağışıklık sisteminin, bağışıklık sisteminin en önemli destekleyicisi olarak da dengeli ve düzenli beslenmenin yattığı unutulmamalıdır. Bunun en basit yolu;

    * Meyve, sebze, tahıllar, kurubaklagiller, yağlı tohumlar açısından zengin
    * Düşük oranda yağ ve rafine şeker içeren
    * Yeterli miktarda protein sağlayan bir diyet ve tabiî ki en az 2-2,5 lt su içilmesidir.


    1- Besin yetersizlikleri;

    Sadece yetersiz besin alımı anlamına gelmemektedir aynı zamanda dengesiz bir beslenmede besin öğesi yetersizliğine neden olur. Birçok çalışmada besin yetersizliğinin bağışıklık sisteminin çeşitli basamaklarını olumsuz etkilediğini ortaya koymuştur.

    2- Protein;


    Protein yetersizliği özellikle hücre aracılı bağışıklık sisteminde olumsuz etkileri bulunmaktadır. Bu yüzden yeterli protein alımı da en iyi bağışıklık sisteminin sağlanmasında önemli bir unsurdur.

    3- Şeker


    Yüksek oranda tüketile şeker akyuvarların yabancı maddeleri ve mikroorganizmaları yok etme gücünde önemli ölçüde azatlıkları görülmüştür. Akvuyarların savunma mekanizmasının önemli bir kısmını oluşturduğu düşünüldüğünde aktivitelerinde ki en küçük azalma bile sistemin zayıflamasına neden olmaktadır. Yani ortaya çıkan sonuca bakıldığında ne kadar çok şeker tüketirseniz o kadar çok bağışıklık sistemi olumsuz etkilenmektedir.

    4- Alkol


    Yapılan deneysel hayvan çalışmalarında görülen şudur ki; alkol tüketenlerin enfeksiyonlara yatkınlığı artmaktadır. Akyvarların alkol tüketimi ile enfeksiyonel bölgeye yönelimi de azalmaktadır.

    5- Vitamin ve Mineraller;


    Bağışıklık sistemini destekleyici ve hastalıklara karşı direnci artırmada önemli görevleri olan bir çok vitamin ve mineral vardır. Örneğin;

    A vitamini, karoten, retinol; özelikle viral enfeksiyonlara karşı bağışıklık sisteminin destekleyicilerindendir. Ayrıca karotenlerin kansere karşı koruyucu etkileri olduğu da bilinmektedir. Bu nedenle A vitamini yeterli miktarda alınmalıdır. Kaynakları; sarı-kırmızı-turuncu meyve ve sebzeler, karaciğer ve süt

    C vitamini; bağışıklığın güçlendirilmesinde doğal bir rol oynamaktadır. Antiviral ve antibakteriyel özelliğe sahiptir. Asıl işlevi ise bağışıklık sisteminin güçlendirilmesidir. Bunun yanında da kanserojen yapıların etkinliğini azaltmakta da önemli görevler almaktadır. Kaynakları; sebze (koyu yeşil yapraklı) ve meyvelerdir.

    E, B6, B12 Vitamini ve Folik Asit; bu yapılar hem antikorlar hem de hücre aracılı bağışıklık sisteminin önemli yapıtaşlarıdır. Bu nedenle kurubaklagiller, tahıllar, bitkisel yağlar, koyu yeşil yapraklı sebzeler ve organ etlerinin düzenli bir şekilde tüketilmesi gerekmektedir.

    Ayrıca selenyum demir ve çinko nun yeterli alımı da bağışıklık sisteminin alt yapısını önemli ölçüde etkilediği de unutulmamalıdır. Özelikle sık görülen demir yetersizliği bağışıklık sisteminin işlev bozukluğuna yol açmaktadır. Özelikle çinko ve çinkonun yapısına katıldığı diğer sistemler antioksidant kapasiteyi artırarak bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde önemli etkiye sahiptir. Demir için özelikle pekmez, tahin ve organ etleri(karaciğer) önemli bir kaynaktır. Çinko için kaynakları ise yine organ etleri, yağlı tohumlar (badem içi, ceviz) ve tahıllardır.

    Görüldüğü gibi bağışıklık sisteminin her zaman düzenli ve sağlıklı işlev gösterebilmesi için düzenli, yeterli ve dengeli beslenmek şarttır. Unutulmamalıdır ki zayıf bir bağışıklık sistemi enfeksiyonlara yol açar, enfeksiyonlar ise bağışıklık sisteminde hasarlara neden olur ve bu da vücut direncini daha da zayıflatarak kısır bir döngü yaratır. Bunun önüne geçebilmek için;

    * Sigara tüketilmemeli
    * İstenilen düzeyde bir vücut ağırlığına sahip olunmalı
    * Stresten uzak bir yaşam tarzı seçilmeli
    * Düzenli egzersiz yapılmalı
    * Basit şekerlerden uzak durulmalı
    * Et, balık, süt ve süt ürünleri, tahıl, sebze ve meyveler, yağlı tohumlar düzenli ve yeterli bir şekilde tüketilmelidir.
     
Benzer konu başlıkları: Bağışıklık Sistemini
Forum Başlık Tarih
Kısaca Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Meyve Suyu 10 Ekim 2013
Sağlıklı Beslenme Bağışıklık Sistemini Günçlendirici Diyet Listesi 13 Şubat 2011
Sağlıklı Zayıflama ve Diyet Bağışıklık Sistemini Günçlendirmek İçin Diyet Listesi 13 Şubat 2011
Şifalı Bitkiler Bağışıklık sistemini güçlendiren bitkiler 24 Kasım 2009
Türkçe Sözlük Doğal Bağışıklık Nedir 25 Mayıs 2012

Sayfayı Paylaş